(PressFire.no): Det er i anledning at den legendariske spillskaperen Shigeru Miyamoto har blitt hedret med ærespris fra det japanske kulturdepartementet at finansavisen Nikkei har intervjuet Nintendo-mannen.
Der er han ganske klar på at dataspill fremdeles har et stykke igjen å gå når det kommer til publikum, og at det er noe Miyamoto vil til livs. Det blant annet for at Mario skal leve lenge etter at han har gått bort.
Han forteller at en av utfordringene er foreldre.
- Mange foreldre ønsker å holde barna sine borte fra dataspill, men de samme foreldrene har ingen problemer med å la dem se Disney-filmer, sier han til Nikkei.
- Vi kan ikke utfordre Disney på alvor før foreldre begynner å bli komfortable med å la barna deres spille Nintendo.
Videre mener han at «Super Mario» som varemerke er i nærheten av å kunne måle seg mot Disney-navn som Mikke Mus, men at det kan ta flere generasjoner før Mario er like integrert i den globale bevisstheten.
Han forteller også at det er derfor han har blitt mer løssluppen med hva Mario kan delta i – for å skape flere muligheter for å nå ut til flere.
- Jeg sikter på å prøve å lage noe nytt som skaper smil på folk over hele verden uten å fokusere så mye på hva vi allerede har skapt, avslutter han.
Det hører med til historien at det også jobbes med en ny film om «Super Mario», som vil ha premiere neste år.
I tillegg skal det åpnes en egen Nintendo-fornøyelsespark hos Universel Studios i Tokyo neste år – den første av flere.