(PressFire.no): I juni kom «oppfølgeren» til den danskutviklede kritikeryndlingen «Limbo» - et spill som svømmer i samme farvann og har høstet svært gode anmeldelser verden over.
Vi trillet selv terningkast 6 og kalte det groteskt og vakkert.
Gjennom hodet
Nå viser det seg at lyd-designeren og komponisten, Martin Stig Andersen, gikk en spesiell vei for å skape lydteppet i spillet – gjennom en ekte menneskelig hodeskalle.
Han skal ha fått idéen til å bruke en hodeskalle ganske tidlig i utviklingen.
- Jeg fikk idéen med å jobbe med en hodeskalle, hvor jeg synes det er interessant hvordan lyden av din egen stemme høres annerledes ut inni ditt eget hode, forteller han til Gamasutra.
- Folk er ofte sjokkert når de hører opptak av sin egen stemme, fordi ting høres helt annerledes ut inni ditt eget hode.
Ifølge Andersen er lyder mye mykere og tjukkere inni hodet.
- Dette har mye med at lyden du lager resonnerer inni i kroppen din, i kjevebeinet for eksempel. Prøv å blokkere ørene dine mens du snakker eller synger; det er sen lyden jeg snakker om.
Ubehagelig og kaldt
Ved å spille synth-lyder gjennom hodeskallen skal han ha fått fram noe ubehagelig og kaldt, ifølge seg selv.
Ikke uten en kostnad – Andersen kan avsløre at tennene ramlet ut på grunn av vibrasjonene.
- Men da tennene var på plass i hodeskallen, så lagde de en liten vibrasjon som jeg tror var ubehagelig, men også merkelig kjent for folk. Fordi vi på en eller annen måte kjenner til den.
Videre forklarer han at han måtte teste mange forskjellige mikrofoner for å få resultatet han ønsket, og resultatet direkte fra hodeskallene skal ha vært ganske dårlig før de gikk gjennom nye runder i lydprogrammet.
Andersen forklarer at hver gang han starter på et nytt prosjekt, så prøver han å lage et spesielt og særegent lydbilde som kan assosieres med prosjektet.
Her kan du høre forskjellen fra før og etter hodeskalle: