«Limbo» kom ut på Xbox Live Arcade i fjor (og finnes nå til Steam og PSN) til for det meste stormende jubel hos spillkritikerne. Pressfire-redaksjonen er som vanlig særdeles delt på akkurat hvor bra spillet er, men at spillet gjorde inntrykk på mange både her til lands og internasjonalt er det ingen tvil om.
Om noen hadde håpet på en oppfølger med det første er det bare å finne fram XL-tuben med tålmodighet.
I et intervju med spillmagasinet Edge forteller Dino Patti, sjefen i Playdead, at det neste spillet deres, som ikke engang skal være en oppfølger til «Limbo», nok ikke kommer før om ganske lang tid.
- Et godt spill tar det tid å lage. Jeg tror det nye spillet vårt vil ta minst tre og et halvt år.
Videre var det visstnok et mareritt for «Limbo»-utvikler Arnt Jensen å utvikle både en spillmotor og selve spillet samtidig. Playdead benyttet seg kun av egenproduserte «kulisser» for spillet.
- Det var bare for mye arbeid, forklarer han.
- Det var som å ha et dobbelt prosjekt gående, og siden det neste prosjektet vårt en enda mer ambisiøst enn det «Limbo» var, så det var flere ting vi ikke ville lage helt fra begynnelsen selv.
Derfor vil det nye spillet til Playdead kjøre på «Unity», en spillplattform som har blitt svært populær den siste tiden til blant annet utviklingen av nettleserspill, og som tilbyr en rekke features allerede innebygd.
- Motoren vi utviklet til «Limbo» funker bare med svart-hvitt nå, den greier ikke å kjøre farger mer, skyter Patti inn.
Det neste spillet fra selskapet skal visstnok være en helt ny merkevare, ifølge ham, men inneholde nok spor av gameplayet vi fant i det forrige spillet deres.
- Hvis du likte «Limbo» er det (nye spillet) definitiv for deg.
Så får vi se da, i 2015, hvilke konsoller det nye spillet kommer på!