Kritikken hagler mot Stadia etter lanseringen, nå svarer Google på manglende 4K-innhold

Insisterer på at Stadia strømmer i 4K og 60 FPS.

25. november 2019 16:33

(PressFire.no): Googles lansering av Stadia har ikke akkurat gått knirkefritt for seg.

Leveringen av både «Founders Edition»-pakkene og de tilhørende aktiveringskodene tok lengre tid enn forventet, der flere ble sittende med Stadia-kontrollere og Chromecast Ultra-er i flere dager uten å kunne spille, fordi utsendelsen av påkrevde aktiveringskoder var forsinket.

Så viste det seg at en rekke lovte funksjoner, som familiedeling, «State Share», «Crowd Play» og selv achievements ikke ville være klart til lansering. Heller ikke eksisterende Chromecast Ultra-er ville kunne strømme spill enda, og 4K-oppløsning er låst til Chromecastene, noe som betyr maks 1080p om du spiller på pc.

Til alt overmål viser det seg også at spillene faktisk ikke kjører i 4K-oppløsning og 60 bilder i sekundet heller, noe Stadia-sjef Phil Harrison gikk ut på Twitter i forkant av lanseringen og lovte.

- Ja, alle spill ved lansering støtter 4K, skrev Harrison i en tweet.

Det har ført til at Google har blitt anklaget for å lyve om kraften som ligger i serverne til Stadia, og at de som betaler ekstra for 4k-strømming av spill ikke får det de betaler for.

Under avsløringen av tjenesten skrøt selskapet av å ha mer grafisk kraft enn Xbox One X og PlayStation 4 Pro til sammen.

Men som diverse analyser viser, så er det ingen av spillene på Stadia som leverer tilsvarende dagens konsoller. «Destiny 2» kjører for eksempel i 1080p, ifølge pikseltellerne i Digital Foundry, og det med lavere grafiske innstillinger.

Også «Red Dead Redemption 2» leverer under 4K-oppløsning, og ligger heller på 1440p, mot Xbox One X som kjører native 4K. Dette er også lavere enn den svakere PS4 Pro-maskinen. Også her er grafikken skrudd tilbake noen knepp.

Så hva er det som foregår? Google har kommet med en uttalelse mot kritikken, hvor de forsvarer kvaliteten på spillene:

- Stadia strømmer i 4K og 60 FPS, og det inkluderer alle aspekter i den grafiske pipelinen, fra spill til skjerm, skriver Google i uttalelsen.

- GPU, encoder og Chromecast Ultra dytter alle ut 4K til 4K-tver med passende nettkobling. Utviklere som lager Stadia-spill jobber hardt for å lage den beste strømmeopplevelsen for alle spill. Som man ser på alle plattformer, så inkluderer dette forskjellige teknikker for å få den beste kvaliteten.

- Vi gir utviklerne friheten til å velge hvordan de skaper den beste bildekvaliteten og bildeoppdateringen på Stadia, og vi er imponerte av det de har greid å få til ved dag én.

- Vi forventer at mange utviklere kan, og i de fleste tilfeller vil, fortsette å forbedre spillene sine på Stadia. Og siden Stadia lever i datasentrene våre, så kan utviklere innovere kjapt og levere bedre opplevelser direkte til deg uten å behøve patcher eller nedlastinger.

Google legger med andre ord ballen i fanget på utviklerne for at deres egne lovnader ikke innfris, og prøver seg på at joda, signalet er jo 4k60.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3