- Kopibeskyttelse er det verste i spillindustrien

«The Witcher»-utvikleren sverger heller til piratene.

27. april 2013 18:54

(PressFire.no) Utviklerne bak spillsuksessen «The Witcher», polske CD Project RED, har ingen planer om å hoppe på trenden med påkrevet nettoppkobling.

I et intervju med Forbes forklarte Konrad Tomaszkuewicz, prosjektlederen bak det kommende spillet «The Witcher 3: Wild Hunt», studioets standpunkt på det kontroversielle temaet kopibeskyttelse.

- Min mening er at kopibeskyttelse er det verste som finnes i spillindustrien. Det setter en stopp for vår rettighet til å spille spill som vi alt har kjøpt, sa Tomaszkiewicz.

Spillerne kjemper i mot

- La oss forestille oss at du har et spill som krever Internettoppkobling for å bevise at du har kjøpt det. Hva om du mister internettet på grunn av din internettleverandør? Da kan du ikke spille lenger.

- Det er verd å nevne at mange i Polen og USA, og også andre land, ikke har Internett-tilgang eller en veldig treg en.

- Jeg har vært i den situasjonen, og jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne spille spill jeg selv hadde kjøpt, sa han videre.

- Jeg tror at så lenge spillerne føler at selskapene lurer de ved å selge dem spill som de ikke kan spille fritt, begrenser rettighetene deres og gjør urimelige kopisperrer, vil de kjempe i mot de selskapene. I løpet av et år har to spill spesielt stått ut som eksempler på dette.

Maxis nyeste tilskudd til «SimCity»-serien skapte kaos og resulterte i illsinte fans da det viste seg at spillet krevde internett-tilgang, selv for å spille ensom. Blizzards «Diablo 3» fikk også krass kritikk fra spillerne for kravet.

Piratrettigheter

Tomaszkuewicz poengterer at piratvirksomheten er et eksempel på et forsøk på å kjempe mot systemet.

- Visse du at folk på piratforum kjefter på de som har lastet ned «Witcher 2» fra torrenter uten å betale for spillet? Faktisk prøver de å overtale alle til å bare enkelt og greit kjøpe spillet.

- Våre fans der ute setter pris på at vi stoler på dem og behandler de med respekt og åpenhet. For oss er de venner, og vi behandler de deretter.

- Det vil alltid finnes de som ikke har penger og vil laste ned spillet vårt fra piratsider. Men jeg tror at når de får penger, kommer de til å kjøpe våre fremtidlige spill for å hjelpe oss å kjempe for spillernes rettigheter, mener Tomaszkuewicz.

Tidligere piratjeger

Denne kjærlighetserklæringen til piratene er ikke helt i tråd med tidlige utspill fra CD Project RED. Det er bare et par år siden studioet gikk hardt ut mot spillere som ikke betalte for produktet deres.

I et forsøk på å få tilbake tapte penger, gikk spillstudioet visstnok ut med inkassokrav til flere tyske pirater etter å ha oppdaget omfattende piratkopiering av det første «The Witcher»-spillet.

- I flere store land, når folk laster ned spillet ulovlig, kan de forvente et brev fra et advokatfirma som sier «hei, du har lastet ned spillet ulovlig og derfor må du betale en bot». Vi mener vi er rettferdige, men om du laster ned spillet ulovlig kan det hende du får et brev, sa studioets sjef Marcin Iwiński den gang.

«The Witcher 3: Wild Hunt» kommer i 2014 til samtlige konsoller, også PlayStation 4.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3