KOMMENTAR (PressFire.no): Verden slik vi kjenner den går nå inn i ukjent farvann og ringvirkningene av den pågående COVID-19-pandemien ligger foran oss. Vi vet bare at det kommer til å ha enorme konsekvenser.
Det er en mørk periode for de aller fleste, og det er derfor gledelig når det dukker opp noen lysglimt fra de som bidrar til felleskapet eller de som nå trenger mest.
Vi ser nå spillselskaper dele ut gratis spill – slik at de som sitter hjemme ikke bare har noe å bruke tiden på, men også å lette litt på den tunge hverdagen.
For bare måneder siden pågikk en lignende situasjon, da brannene herjet i Australia og spillselskaper donerte penger fra salg i kampen mot det ekstremt destruktive flammehavet.
Nå kommer spillgiganten Rockstar Games på banen med det som i utgangspunktet kunne vært et filantropisk fyrtårn, men som har en ekkel bismak av opportunisme.
I et innlegg forteller de at de nå vil donere hele fem prosent av omsetningen i onlinespillene «GTA Online» og «Red Dead Online» til selskaper som sliter som følge av pandemien.
Med den prosentfordelingen kan man mistenke Rockstar for å snakke om seg selv som den sårbare parten.
De velger å beholde 95 prosent av salget selv og gir i grunn mest inntrykk av å bruke pandemien som «markedsføring» for å tjene seg enda rikere.
Hvis man skal spekulere, så utgjør andelene sannsynligvis mindre enn det de ville måtte betalt for tilsvarende omtale.
Fem prosent av omsetningen mellom 1. april og slutten av mai er ikke engang i nærheten av å kompensere for hvordan selskapet for eksempel har unngått å bidra til helsevesenet i Storbritannia i alle år. men kommer til å bidra til en feitere bunnlinje.
Hva med å lansere eget innhold hvor mesteparten går til saken, slik at brukerne kan velge å støtte den?
Heldigvis finnes det mindre kyniske mennesker – en haug med selskaper har bidratt med en bråte spill og e-bøker til en egen Humble Bundle, hvor hundre prosent av omsetningen går til Covid-19-saken.
Da er det ikke vanskelig å velge hvordan man skal bruke kronene sine.