KOMMENTAR (PressFire.no): Vi må snakke mer om EA, dere. Om loot box-er, igjen.
For et av de største pay-to-win-spillene per i dag er uten tvil deres ekstremt populære «FIFA»-serie, det kanskje mest problematiske spillet ute når det kommer til bruken av gamblingelementer, kjøpsutløsende metodikk og manipulerende pengeautomatprinsipper.
I et spill en betydelig andel barn spiller.
Såpass betydelig at det i Medietilsynets rapport om Barn og Medier går fram at «FIFA» er det spillet klart flest gutter under 18 år i Norge spiller mest av.
Men for all kritikk spill som «Star Wars Battlefront» og andre loot-box-spill har fått, har det vært forholdsvis tyst rundt fotballspillet, som forkler loot box-er som fotballkortpakker.
Akkurat hvorfor, aner jeg ikke. Det er minst like kynisk som i de andre spillene, og har en langt større påvirkning når du spiller mot andre på nett. Og verre – det har i mange år rettet seg mot barn.
Kanskje har det blitt litt oversett fordi modusen hvor du kjøper fotballkort er helt valgfri? Njæ... samtidig har den jo blitt den mest spilte av alle moduser i spillet, så det er litt rart at den har havnet utenfor radaren likevel.
I spillets Ultimate Team-del får du utlevert en bunke spillerkort som lar deg benytte deg av spillere med varierende kvalitet i nettspilling mot andre spillere.
Her tjener du virtuelle mynter («FUT Coins») ved å vinne kamper, og dermed kan kjøpe nye kortpakker som gir deg et knippe tilfeldige spillere, alle med en rangering målt fra 1-99. Jo høyere jo bedre – og mer sjeldne – er kortene.
Eller, om du har dårlig tid og varm lommebok, så kan du punge ut ekte cash for de samme pakkene. Jo mer penger du bruker, jo potensielt bedre lag får du, og kan høvle over «dårligere» motstand på nett.
Spilleautomatprinsippet
Selve prosessen hvor du åpner kortpakkene er designet for å trykke på akkurat de deiligste delene av hjernen din, ikke ulikt hvordan spilleautomater gjør det.
Mengder av fargerikt tralalala eksploderer ut over skjermen din, og i beste fall får du en såkalt «walk out», der en av spillets mer eksklusive spillere vandrer inn i bildet idet pakken åpnes, for å hamre inn at du har fått noe bra.
Såpass kalkulert og avhengighetsskapende er denne prosessen at det har dukket opp en egen kategori videoer på YouTube som bare fokuserer på reaksjonene til personer som åpner pakker – gjerne med absurd overdrevne reaksjoner for selv den middelmådigste midtbanespiller.
Hva med han her, som bruker 53 000 kroner i én smell? Eller han her? Store YouTubere blåser av vanvittige summer uten å svette.
Og folk biter på, gjerne barn langt under femten år. Her er en video av en åtteåring som blåser av 2200 FIFA Points på kortpakker. Det er rundt 200 kroner. Her er en til med samme gutt. 3000 poeng denne gangen.
Spillere man ikke ønsker å ha kan veksles inn i FUT Coins, som igjen kan omsettes tilbake i ekte penger på diverse nettsider som opererer i en totalt uregulert gråsone. En gråsone EA så langt har gjort veldig lite for å stanse.
FIFA Ultimate Team-modusen er den «kule» å spille for kidsa, den som YouTuberne spiller. Den EA selv arrangerer turneringer i. VM i «FIFA» foregår i FUT, for eksempel. Og det er den som dytter mot bruk av ekte penger.
Forresten: ifølge Medietilsynet er YouTuber «KSI» på topplistene over YouTubere guttene under 18 ser på også. Han legger ofte ut videoer der han blåser av tusenvis på tusenvis av kroner på kortpakker – som denne, sponset av en nettside i den lovlige gråsonen for kjøp og salg av FUT Coins.
Dette er ikke et fenomen spesifikt knyttet til «FIFA», riktignok. Den samme fremleggingen av kosmetiske loot box-er i spill som «CS:GO» var det som startet hele TmarTn-skandalen for noen år tilbake, der spillinnhold ble mikset med gambling og betting – og presentert med hylende reaksjoner.
Uansett...
EA-toppsjef Andrew Wilsons kommentarer under årets E3-messe om at de lager spill der «ingen får en urettferdig fordel over andre basert på måten de velger å spille» faller på sin egen urimelighet.
Wilson adresserte med det selvfølgelig kontroversene rundt «Star Wars Battlefront 2» og måten du kunne kjøpe deg til fordeler (før det hele ble røsket ut og så forsiktig lirket tilbake igjen), men det blir bare tomme ord, all den tid de samtidig gir ut «FIFA»-serien.
Men vent! EA tråkket såpass i baret med «Battlefront» at myndigheter verden over begynte å rynke på nesen.
«Hva er egentlig disse loot box-ene?», begynte de å spørre. Og vips, så var regulering av hele bransjen på bordet – og diskusjonen dundrer videre enda. Ting tar bare litt tid når hele land er med.
EA sitter og skjelver i buksene.
For der loot box-er i «enkeltspill» kanskje ikke bidrar så mye på bunnlinja (EA selv sa til investorene sine at de ikke tok nevneverdig skade av å fjerne de fra «Battlefront 2»), er det annerledes med «FIFA».
Ultimate Team-kortene drar inn seks og en halv milliard kroner i året alene.
«FIFA 18» har så langt solgt 24 millioner eksemplarer. Det er klart dette er blitt viktig for EA – i snitt bruker hver eneste spiller nesten 300 kroner ekstra etter å ha kjøpt spillet. Hvert år.
Så langt har «bare» Belgia og Nederland satt ned foten, og EA prøver så godt de kan å overse det (med dårlig hell).
Men som vi så nylig, så smeller det hyppigere nå. For i går signerte ytterligere femten land (og én amerikansk stat) en avtale om å skulle samarbeide nettopp mot gamblinglignende elementer som det EA har lagt inn i spillene sine.
Jeg skreiv det forsåvidt i en tidligere kommentar også: Mange av politikerne i dag vet godt hva spill er. Det er en viktig forskjell i forhold til sist spillbransjen sto ovenfor regulering (den gangen var det voldelig innhold som fikk politikerne til å reagere, og som resulterte i aldersmerking av spill).
Selskapene skjelver
EA prøver derfor å komme reguleringen i forkjøpet, og innfører nå en slags gjennomsiktighet idet du skal kjøpe fotballpakker – du skal få vite vinnersjansen før du betaler.
(Dette var forøvrig noe myndighetene i Belgia og Nederland påpekte at spillselskaper må begynne å gjøre, hvis ikke bryter de lotteriloven.)
I årets utgave, «FIFA 19», vil du nå finne en «se vinnersjanse»-knapp. Trykker du på den, vil du se hvor stor sannsynlighet det er for å få kort innenfor en viss rangeringsbolk.
I EAs eksempel er det en «gullpakke», hvor du er garantert (100 prosent) å få et eller flere spillerkort med en totalrangering på 75 eller bedre. Det er 20 prosent sjanse for å få et kort over 82, og 4,5 prosent for et kort over 84.
Bolkene er dermed fordelt på spillere med rangeringer innenfor 75-81, 82-84 og 84-99. Ser du skeivfordelingen her?
Merkelig nok sier EA at de kalkulerer sjansen for å få kort ved å simulere åpningen av «et stort antall» kortpakker. En skulle jo tro at det er EA selv som setter vinnersjansen, men tydeligvis ikke?
Ikke la deg lure av denne «gjennomsiktigheten» EA prøver seg på her.
EA prøver å komme seg unna med å gjøre minst mulig. Med denne implementeringen prøver de seg fram for å se om de kan komme på godsiden til politikerne ved å tilby brukerne «gjennomsiktighet» før de kjøper.
De gjør det ikke fordi de vil være snille med forbrukerne. De gjør det fordi de ikke har lyst på regulering fra politikerne. Men samtidig vil de være så diffuse som overhodet mulig.
For du får ikke vite vinnersjansen til enkeltkort. Ei heller vinnersjansen til kortene folk faktisk higer etter, som er hele grunnen til at folk kjøper pakkene til å begynne med.
Her er femten land som lover å følge opp.
Den enkle grunnen til det er selvfølgelig at sannsynligheten for å få spillere som Ronaldo og Messi (eller andre spillere over 90 i rangering) er så fordømt små at bare det å oppgi prosentsatsen ville skadet salget i en så stor grad at EA ikke tør å gjøre det.
Han YouTuberen som blåste av 53 000? Han fikk ingen spillere over 90. Ikke guttungen på åtte, heller.
Det støttes opp av forsker Rune Mentzoni, som tidligere i år loggførte 31 500 kroner brukt på pakker for bruk i forskning – med samme resultat. Ingen toppspillere, fordi vinnersannsynligheten er så utrolig liten.
De innrømmer allerede at spesielle kategorier som «One to Watch»-spillerne (disse oppdateres fortløpende basert på virkelige kamper, og består av spillere som har gjort det bra den siste tida) kan ha mindre enn én prosent vinnersjanse.
Istedet koker selskapet statistikken ned til tre store bolker som egentlig ikke sier stort om hva du faktisk får.
Javisst, så er det teknisk sett riktig at det er 4,5 prosent sjanse for å få et kort med en rating på 84 eller bedre om jeg kjøper en «gullpakke» - men hvorfor er denne bolken større enn begge de andre til sammen?
Det er et spill for galleriet, dette. Et rent psykologisk spill, designet kun med salgforløsning for øyet. Og igjen: Dette i et produkt som har en betydelig andel barn som målgruppe.
Jeg har heller ikke nevnt de tilsvarende Ultimate Team-modusene EA har i «Madden», «NHL» og «NBA Live» enda – hvor akkurat det samme foregår.
Vi må snakke mer om EA, dere.