(PressFire.no): Ifølge YouTube-personlighet Liam Robertson, som har pleid å ha godt rulleblad i denne typen nyheter, skal flere kilder nå ha bekreftet at Activision setter bremsene på «Skylanders»-satsingen sin.
Spillene, som også fungerer sammen med leketøy av samme merke, har med over 250 millioner solgte leketøy og over 24 milliarder i inntekter vært en enorm suksess for spillgiganten, men har sett en markant nedgang de siste to årene.
Ytret bekymring
Investorer og analytikere skal ha ytret bekymring allerede etter fjorårets finansrapport – «Skylanders: Superchargers» møtte ikke salgsprognosene. Rapporten la skylden på at casual-markedet har flyttet seg over på mobiltelefoner, noe de også mente skjedde med «Guitar Hero Live».
Årets «Skylanders»-spill ble også akkompagnert a en ny serie på Netflix kalt «Skylanders: Academy», men likevel skal salget ha vært vesentlig dårligere. Tidligere NPD-tall i USA viste en nedgang på hele 41 prosent sammenlignet med fjoråret.
Derfor har det nå sirkulert rykter om at Activision har vurdert bremsepedal på spillserien, hvor Robertson nå mener å ha kilder på at avgjørelsen har blitt tatt.
Robertson spekulerer også i at Netflix sin serie kan få konsekvenser av Activions avgjørelse, selv om de i utgangspunktet har gitt grønt lyst til en andre sesong.
Flere om beinet
«Skylanders» har ikke vært den eneste satsingen som kobler barnespill og leketøy – de har hatt konkurranse av både «Lego Dimensions» og «Disney Infinity».
Førstnevnte har vært bestselgeren i det siste, mens Disney valgte å legge ned sin serie tidligere i år.
«Skylanders»-spillene har stort sett fått god mottagelse hos anmelderne, hvor vår anmelder trillet terningkast fem til «Skylanders: Imaginators» og kalte det et høydepunkt i sjangeren.
Vi spurte Activision om kommentar, men de «ønsker ikke å kommentere rykter eller spekulasjoner»..