- Å jobbe med Sony var som et kafé-besøk

- Xbox var som et truende gigantselskap.

10. april 2013 15:00

(PressFire.no): Med nylig annonserte PlayStation 4 fortalte Sony at det denne gang var viktig å lytte til behovene spillutviklerne har.

I ettertid har det rent inn lovord om ikke bare den tilgjengelige arkitekturen i den nye spillkonsollen, men også om Sonys tilnærming til små og uavhengige utviklere.

- Påfører deg smerte

En av utviklerne som virkelig var med på å skape Xbox LIVE Arcade, var Jonathan Blow. Med kritikerroste «Braid» hjalp han ikke bare til med å etablere Xbox 360 og Xbox LIVE Arcade som innovativ distribusjonsmodell, men ble også en katalysator for små og nyskapende spill.

Etter «Braid» har Microsoft hatt suksess med titler som «Shadow Complex», «Limbo», «'Splosion Man», «FEZ», «Super Meat Boy» og «Trials»-serien.

Men den siste tiden har indieutviklere begynt å kritisere Microsoft for å være vanskelige å jobbe med. Lite fleksibilitet, omfattende kontrakter og dårlige avtaler har preget frustrasjonene.

Nå forteller «Braid»-skaperen til det respekterte teknologimagasinet Wired at Microsoft behandler uavhengige utviklere dårlig.

- De påfører deg så mye smerte som du kan tåle for å få ut av deg det de føler for, forteller han.

Microsoft kommenterer kritikken, men mener de hjelper utviklerne med å realisere visjonene:

- Vi er forpliktet til å hjelpe utviklere til å realisere visjonen deres på Xbox ved å sikre at de har verktøyene de trenger for å være suksessfulle, heter det i en uttalelse fra Microsoft, som også påpeker at de bruker tilbakemeldingene fra utviklerne til å forbedre plattformen.

I februar stod Jonathan Blow på scenen hos Sony da de avduket sin PlayStation 4, og han roste selskapet og konsollen. Hans neste spill, «The Witness», vil komme først på Sony-konsollen.

Mange spekulerte i ettertid om Sony hadde sikret seg entusiasmen og lojaliteten gjennom økonomisk kompensasjon, men Blow hevder hardnakket at den japanske spillgiganten ikke har betalt en krone.

- Kansellerte spillet på grunn av kritikk

Også «Retro City Rampage»-skaperen, Brian Provinciano, er svært kritisk til håndteringen han har fått av Microsoft. Til Wired forklarer han at Microsoft kansellerte spillet hans etter at han kritiserte det han omtalte som en lite effektiv prosess.  

Dermed måtte Provinciano gjennom hele prosessen på ny via en ekstern utgiver for å få gitt ut spillet på Xbox 360, noe som skal ha tatt seks måneder med forhandlinger.

I tillegg skal Microsoft ha gjort en tabbe da de endelig la ut spillet.

- Noen gjorde en feil og la ut spillet for 10 i stedet for 15 dollar, så mesteparten av salget mistet en tredjedel av inntektene, forteller han.

Men hos Sony skal han ha fått en helt annen type behandling.

- Sony har vært en utrolig støtte, og promoterte spillet svært godt. Det har fått masse promotering uten at jeg har måttet betale for det, fra annonsering på PlayStation Store til messer som E3 og å ha det spillbart i butikker over hele USA, forteller han og påpeker at han aldri hadde drømt om en slik behandling.

Provinciano påpeker også overfor Wired at Nintendo har begynt å løsne på snipper i forhold til indie-utviklere - blant annet skal det nå være mulig å samarbeide med dem uten å ha kontorlokaler, som har vært et krav.

Sony frir til indie-utviklere

Sony hadde også nylig en tydelig tilstedeværelse på spillutviklerkonferansen Game Developers Conference i San Francisco, hvor de fridde til utviklere fra hele verden. De kunne også kunngjøre et spesielt samarbeid med den danskutviklede spillmotoren Unity 3D, som er et yndet verktøy hos mange indie-utviklere.

De har bare den siste tiden gjort avtaler med indie-yndlinger som «Hotline Miami», «Thomas Was Alone» og «Frozen Synapse».

Det siste året har indie-spillet «Journey» på PlayStation 3 nærmest gjort rent bord i prisene det har vært nominert i, og skaperen bak spillet fortalte nylig til PressFire at det nye spillet fra selskapet vil «forandre verden».

Jenova Chen og Thatgamecompany har imidlertid ikke tenkt å holde seg eksklusivt til Sony-plattformer i fremtiden, og har vært klar på at deres neste spill vil komme på flere systemer - trolig uten en tradisjonell utgiver bak.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3