I dag er det nøyaktig én måned til en av høstens virkelige godtbiter, og kanskje Wiis svanesang, kommer. «The Legend of Zelda: Skyward Sword» har lansering 18. november - midt i smørøyet når det gjelder lanseringsbalubaen vi står ovenfor.
Ryktene gikk på nettet om en egen modus for venstrehendte spillere. I en video postet av IGN påstås det rett ut at spillet har nettopp en slik modus, men i en samtale med Kotaku avkrefter Nintendo dette.
«Zelda» har lenge vært en forholdsvis ukjent bastion for de som bruker «feil» hånd. Link, seriens protagonist, har siden den første NES-versjonen svingt sverdet med den venstre lanken - mye visstnok takket være at seriens skaper, Shigeru Miyamoto, er venstrehendt.
«Twilight Princess» på Wii sto i mot den trenden. I GameCube-versjonen er alt i heltens venstre hånd, men ettersom spillere ville bruke Wii-kontrollen i høyrehånda følte Nintendo at det var rart at et kontrollersveip med høyre ville svinge et sverd som var i den venstre.
Løsningen ble da, ganske billig og lettvint vil noen påpeke, å flippe hele spillet rundt. I stedet for å bruke penger på å lage helt nye animasjoner for Link der han bruker høyrearmen ble hele spillet speilvendt i forhold til sin GameCube-bror.
En kan spekulere i at det er nettopp denne grunnen som ligger i bunn for å ikke inkludere en slik modus i det siste eventyret.
Den største forskjellen på «Twilight Princess» og «Skyward Sword» rent kontrollmessig er at der førstnevnte bare krevde et lite flikk med hånda for å svinge sverdet, krever sistnevnte med sin MotionPlus-støtte en presis sving, der retning og styrke vil være helt avgjørende.
Om det vil være et problem for de venstrehendte vil tiden vise, men det rapporteres at det visstnok skal føles helt greit.