(PressFire.no): Forbrukermyndighetene i USA, Federal Trade Commission, holder i disse dager en workshop hvor de får innsyn og innspill rundt såkalte loot boxes.- eller «overraskelsesmekanikker», om du vil.
Manipulerer odds
FTC spør Dariani om hvordan hans klienter forholder seg til åpenhet rundt det sponsede innholdet de produserer og spør direkte om selskaper betaler dem for å åpne loot boxes i videoer.
Han blir også spurt om de gir dem bedre odds når de åpner dem for å gi et bedre inntrykk av sjansene.
Dariani bekrefter at det er den typen ting, men påpeker at det er relativt sjelden at de har sett at de bare betaler for at noen åpner loot boxes.
- Men vi har definitivt sett slikt.
- Jeg har definitivt vært i et rom hvor en utgiver har sagt «vi kan gi dere bedre odds når denne personen åpner, for promoteringens skyld», sier han og utdyper med at dette skal bare ha skjedd ved én anledning.
Han påpeker videre at det er mer sannsynlig at utgivere som har investert i e-sport ber om at deres spillere åpne loot boxes.
Dariani ytrer også misnøye rundt videoplattformenes krav om opplysningsplikt rundt sponset innhold.
Under lupen i mange land
Problematikk rundt manipulerte odds har tidligere skapt skandaler, blant annet da eiere av såkalt skin betting i «Counter-Strike» latet som de bare var streamers som deltok. Det har pågått lignende saker rundt Fifa Ultimate Team.
Regulering av loot boxes pågår for fullt over hele verden, hvor Belgia og Nederland allerede har konkludert med at det ikke skal være lov.
Spørsmålet rundt odds og åpenhet rundt odds står sentralt i mange tilfeller og nylig gikk Nintendo, Microsoft og Sony sammen om krav for at alle loot boxes på deres plattformer må vise odds.