«I Am Alive» må kunne sies å være et av de mest mystiske prosjektene fra de seneste årene. Ubisoft annonserte først dette overlevelsesspillet med en særdeles innbydende trailer, som satte premisset for handlingen. Dette skjedde på E3 i 2008.
Etter den tid har det vært stille rundt prosjektet, bare avbrutt av nyheter om utsettelser – og sommerens overraskende u-sving fra Ubisoft: Spillet blir nedlastbart, til Xbox LIVE Marketplace og PlayStation Network.
Nå har Ubisoft sendt ut en pressemelding som bekrefter at spillet kommer ut i løpet av vinteren, til disse to nevnte plattformene. Det er Ubisofts Shanghai-studio som står bak.
Handlingen har blitt endret en smule siden den første annonseringen av spillet. Fra å skulle lete etter sin savnede kjære blant ruinene i Chicago i rollen som Adam Collins, heter det nå at du vender tilbake til Haventon ett år etter det som omtales som «the Event».
Bygninger har kollapset, giftig aske fyller gatene og sivilisasjonen er på bristepunktet.
- «I Am Alive» byr på en unik variant av den postapokalyptiske overlevelsessjangeren, og klarer det ved å skape flere komplekse, følelsesladede situasjoner for deg som spiller, heter det ifølge Ubisofts Adam Novickas.
Det fristes videre med at utfordringene i spillet både vil stamme fra omgivelsene, så vel som fra fiender. Og det å sanke ressurser og spare på krefter er essensielt når du står overfor et slikt ugjestmildt miljø. Om du ikke har ammunisjon til våpenet ditt, kan du likevel klare å overbevise en fiende.
Det handler om å fremstå med troverdighet og ha overtalelsesevner, står det i pressemeldingen.
«I Am Alive» lanseres til Xbox 360 og PlayStation 3 i løpet av vinteren, via de digitale plattformene Xbox LIVE Marketplace og PlayStation Store.
Her ser du den ferske traileren: