(PressFire.no): Det er litt vanskelig å skulle definere hvor dagens PressFire startet, fordi det er en todelt greie. Så la oss ta en liten historietime:
Dagbladet var blant de aller første avishusene som satset på spillstoff, med Snorre Bryne bak spakene på det som het Dagbladet Spill.
I 2004 ble det lansert en egen spillblogg hos Dagbla', som undertegnede begynte å skrive for da jeg var 17 år (min første sak var en ryktesak om Nintendo Revolution).
Parallelt med at Spillbloggen ble en av Norges største blogger startet et nytt nettsted opp i 2008: PressFire.no ble grunnlagt av Kjetil Svensen og Jarle Hrafn Grindhaug, foreviget i denne artikkelen hos NRK Beta.
(Jarles første sak var for øvrig en anmeldelse av Mirror’s Edge!)
Etter hvert leverte PressFire saker til VG, satte trafikkrekorder på null komma svisj og nettsiden stakk seg ut blant mylderet av spillsider som fantes – de hadde til og med en deal med Giant Bomb om å bruke databasen deres!
Spol så frem et par år, og Spillbloggens suksess gjorde at en avgjørelse om å satse mer på spill blir tatt.
Berner New Media, et datterselskap grunnlagt for å finne og forvalte nye ting som ikke bare var «gamle» Dagbladet, bestemmer seg for å hente inn PressFire i 2011.
Dagbladet Spill og PressFire ble smeltet sammen i en vakker symbiose, og jeg flyttet til Oslo noen måneder etter for å hjelpe til. Fra dag én var det klart for meg at PF-gutta var The Real Deal™.
Hoppet fra freelancer som satt hjemme i undikken og skreiv til den gjennomproffe tilværelsen i PressFire var stor: Tempoet var høyt, og PF-gutta var ekstremt opptatte av at spill skulle tas på alvor og dekkes på samme måte som seriøse medier dekker alt annet – samtidig som man skulle respektere lesernes kunnskapsnivå og følelser om spill (altså ikke dumme ned ting for mye).
Samtidig var det fryktelig viktig med løs snipp, noe som ikke alltid ble tatt godt i mot av leserne, men som ga PressFire en egen tone (og som gjorde det hysterisk gøy å jobbe der).
Det ble raskt like vanlig å se spillnyheter som sportsnyheter på forsiden av Dagbladet.no, og det var faste dobbeltsider i avisen (eller mer, fram til fysiske aviser ikke var så kult mer, i hvert fall). PressFire ble nordens største spillmedie, vi sprengte trafikkrekorder og danket ut Urørt og Godt.no da Mediebedriftenes Landsforening kåret beste nisjenettsted.
Etter godt og vel 15 år (og en løsrivelse fra Dagbladet på halvveien, der Kjetil takket for seg) står PressFire ved enda et nytt veiskille. Jarle vinker ut fra togvinduet til PressFire-plattformen: Han skal til Tønsberg for å lage dataspill.
Redaktørhatten byttes altså ut med spillutviklerhansker når Jarle nå blir COO i Rock Pocket Games (som tidligere har lagd spill som «Moons of Madness» og «Shiftlings»).
Det er ikke annet å gjøre enn å gratulere Rock Pocket med signeringen og å si tusen, tusen takk for alt du har gjort for spilldekningen i PressFire og i Norge, Jarle!
Jeg har snoket i databasene her, og det ble sannelig 5433 artikler fra deg, det!
Rent personlig kan jeg si at Jarle har lært meg utrolig mye om både det å skrive om og formidle spill – og ikke minst kunsten å se ting fra alle kanter. Lærdom som gjør at jeg ikke ser mørkt på å ta over tømmene for PressFire.
PressFire-kontoret var alltid gøy og tidvis opphetet i debatt – og ikke bare om «Dota 2», som vi spilte religiøst i flere år. Tenk at jeg har fått lov til å bruke arbeidstid til å «krangle» om nyanser innenfor spill? At det faktisk er jobben min?
Jarle er, samme hvor mye han sikkert misliker tittelen, en av nestorene innenfor norsk spilljournalistikk. For min del har det vært uvurderlig å ha noen som kunne skyte ned mine dårlige idéer, impulsivitet og tidvise naivitet, og som alltid hadde et ny (og som regel bedre) innfallsvinkel.
For alle andre har Jarle vært i fronten for å bane vei for formidling av spill ut til massene.
Takk, og lykke til – dette fikser du helt suverent!
Så kan vi jo kikke litt framover også.
Hatten som har passet så godt på hodet til Jarle faller nå på mitt.
Det er ikke et stort problem, føler jeg – jeg har vært så heldig at jeg har kunnet marinere i all erfaringen fra noen av de største innenfor spilldekning i Norge halve livet.
Men det er ikke å stikke under en stol at det er utfordrende å drive en nettblekke i disse dager. Annonsører og sponsorer er vrient å få tak i, mens bransjen er blitt så stor at det blir vanskeligere og vanskeligere å holde seg oppdatert på alt som skjer.
PressFire er så heldige at vi har blitt støttet av Kulturrådet og Fritt Ord de siste årene, det har både hjulpet med det finansielle og gitt oss en enorm tommel opp på at det vi gjør er noe som faktisk betyr noe.
Som Jarle også skriver, så har PressFire alltid vært opptatt av at spill blir skrevet om på en fair og riktig måte. Det betyr både på den positive og negative måten. Gladsaker om hobbyen vi alle digger er alltid hyggelig, men vi har også sett på det som et sunnhetstegn når vonde ting luftes ut.
Våre saker har vært med på å faktisk påvirke bransjen, og det er vi stolte av. Såpass med pondus har vi nå at det vi skriver blir snappet opp av medier, politikere og bransjefolk – så noe rett gjør vi jo.
Kortversjonen er derfor så enkel som at PressFire skal fortsette å dekke spill slik spill fortjener å dekkes, som bransje, underholdning, kultur og historie.
Og for å tiiise litt: De siste månedene har vi jobbet med et prosjekt som har som mål å kartlegge og samle den norske spillutviklerbransjen – mer om det kommer om ikke lenge.