(PressFire.no): Det er det ideelle selskapet Tidvis som har gjenskapt et historisk korrekt Oslo havn anno 1798 i spillmotoren Unity.
Daglig leder og historiker Ragnhild Hutchinson er en av dem som har bidratt med kompetanse på prosjektet og tar med femten år med forskning på området inn i det.
- Vi har referanser på alt, stort sett, og er åpne der vi ikke vet. Dette betyr ikke at vi ikke kan komme til å bli tatt på ting, forteller hun til PressFire.
- Dette er så nært vi kan få det basert på forskningen som fins.
Når du selv får lastet ned og testet vil det også bli mulig å se kilder til utgangspunktene ved å følge lenker. De digitale rekonstruksjonene er basert på både nyere forskning fra historikere og arkeologer.
På tirsdag 7. mai slippes den interaktive opplevelsen gratis til hvermansen, men også for andre som vil ta i bruk verktøyet. Tidvis AS slipper rekonstruksjonen som en åpen lisens (CC-by-SA), noe som blant annet betyr at andre spillskapere kan bruke byhavnen i sine spill.
Jobben stopper heller ikke her – planen er å selv utvide opplevelsen i løpet av sommeren – blant annet med værsystem, korrekt vegetasjon fra epoken og en spillopplevelse.