Dette spillet har alt rukket å bli en skikkelig kulthit – ikke minst blant spillutviklere som til vanlig jobber midt i denne typen galskap.
«Game Dev Story» er et opplagt kjøp om du er interessert i spillbransjen. Eller «bare» er interessert i et nytt, morsomt iPhone-spill.
Dette er nemlig en uhøytidelig, underholdende miks mellom «Sim»- og «Tycoon»-formelen og alt er presentert i en Habbo Hotel-aktig stil.
Målet ditt er å slå deg opp og frem som sjefen for et lite utviklerstudio.
Du starter karrieren med et fåtall ansatte og trenger sårt lukrative produkter å putte i butikkhyllene, samtidig som du er nødt til å ha en viss form for kostnadskontroll.
Er Intrendo eller Microx 480 favorittkonsollen?
Du tar avgjørelsene om hvilke utviklere du vil ansette, hva slags spill du skal lage og må selv markedsføre produktene som skal sendes ut til butikkhyllene.
Og spillet er overraskende dypt, til tross for den barnslige innpakningen.
På veien mot å lage det neste «Modern Warfare 2» eller «Gran Turismo 5», må du imidlertid forvente å bruke mye tid på å spy ut lettsindige date-simulatorer, billige puzzle-spill eller hamre ut oppfølgere på løpende bånd.
Alle de kjente konsollene dukker opp. De har bare litt andre navn enn du vanligvis forbinder de med.
I løpet av spillet introduseres Wii-klonen - her kalt Whoops - håndholdtkonsollen Intendro DM og PlayStatus 2 fra konsollprodusenten Sonny.
Microx 480 er også en plattform du kan utvikle spill til.
Du er bare nødt til å kjøpe deg lisenser først, samt skaffe utviklerverktøy, noe som kan være temmelig kostbart.
Finner du en vinneroppskrift, har låst opp de mest lukrative spillsjangrene du kan få tilgang til, skaffet deg lisens til en konsoll med en stor kundegruppe - og ikke minst; sørger for at utviklingen kvalitetssikres grundig, så kan du bare lene deg tilbake og se at pengene strømmer inn etter lansering.
Det å lage brettspill til PC eller titler med dyretema, der du sparer i alle ledd og gjerne sløyfer den siste runden med feilsøk, kan være den enkleste løsningen for å skrape sammen pengene du trenger for å ta første skritt opp i karrierestigen.
Suksessen ble et faktum med «LoveCraft»
Men etter å ha oppnådd et millionsalg av min date-simulator med rollespillelementer, kalt «LoveCraft», raskt etterfulgt av tre kyniske oppfølgere – så hadde jeg oppgradert utviklerstudioet mitt kraftig.
Jeg hadde ansatt et halvt dusin nye medarbeider, og sto klar for å ta fatt på langt større oppgaver:
Et skytespill og et massivt online-spill, for eksempel. Du kan mikse to sjangre sammen, skriver selv inn tittelen på spillet, mikser og matcher i spilltyper, og står selv for PR-jobben.
Føles det ikke herlig? Og ha denne typen kreativ frihet?
Noe av den store dybden i spillet finner du eksempel på når du skal hyre flere utviklere. Du får muligheten til å finsikte dine nye medarbeidere og granske deres sterke og svake sider.
Blant et utvalg håpefulle søkere, kan du velge om du er mest på jakt etter dyktige programmerere, en produsent eller for eksempel noen som kan sørge for at du vinner pris for «beste musikk» i et spill.
Ja, for slike kåringer skjer årlig – akkurat som du også blir spurt om du vil ha en stand på en slags E3-spillmesse eller blir dratt med på pressekonferanser når en ny spillplattform skal avdukes.
Den kanskje viktigste jobben din, bortsett fra å lage best mulig spill, blir å bygge opp dine ansatte. Forbedre statistikken deres og levle de opp. På den måten får du en mer produktiv stab, og raskere kan du fullføre strøjobber som du gjør på kontrakt mellom dine egne utgivelser.
Det er litt synd at spillet runder av etter 20 spillår, for dette er perioden du fint kan få til å sluke i løpet av én lang økt med «Game Dev Story». Så oppslukende er nemlig dette spillet! Du kan velge å fortsette etter det, men da står du i fare for at dine beste salgssuksesser blir slettet fra resultatlistene.
«Game Dev Story» får deg ofte til å smile, som da konsollprodusenten Intrendo vinner hovedpremien under den store prisgallaen for sitt «Brain Strainer DX» eller at «Panic the Prairie Dog» fra Senga blir hyllet som spillet med best grafikk.
Menyene er enkle å bruke, og for et iPhone-spill er nettopp det viktig for å sørge for at du får flyt. Det er aldri et problem her.
RPG-elementene gjennomsyrer hele spillet, i tillegg til at økonomien er helt OK i forhold til hvordan du for eksempel velger å stimulere utgivelsen av et venstrehåndsarbeid med enorme markedsmuskler.
Som et iPhone-spill er det imidlertid umulig ikke å bli imponert av «Game Dev Story». Dette spillet er intet mindre enn et «må ha».
NB! «Game Dev Story» koster nå 17 kroner på App Store, kan spilles på iPod Touch eller iPhone. Det finnes også en japansk PC-versjon av spillet, samt forumer som bobler over av ønsker om at spillet blir konvertert til flere plattformer i fremtiden...