(PressFire.no): Det er forskere i Moskva som har analysert bevegelsesmønsteret til spillere for å se etter mønster – ikke bevegelser på selve skjermen, men i stolen de sitter i.
Slik mener forskerne at de kan «måle» ferdighetsnivået til konkurransefokuserte spillere.
Forskningen er et samarbeid mellom Skolkovo-instituttet for vitenskap og teknologi, Moskva-instituttet for fysikk og teknologi og Universitetet for luftfartsforskning (SUAI).
I forskningsrapporten, som publiseres i anledning IEEE 5th World Form on Internet of Things-konferansen, heter det at de antok at det kunne være en kobling mellom spillerens kroppsbevegelser og ferdighetsnivå.
- Det var også interessant å se på spillerens respons på ting som skjer i spillet, som kills, deaths eller skyting. Vi mistenkte at profesjonelle spillere og nybegynnere reagerer forskjellig på de samme tingene, forteller Anton Smerdov.
Smerdov står som hovedforfatter på rapporten.
For å teste tesen sammenlignet de ni profesjonelle spillere med ti amatører i spillet «Counter-Strike: Global Offensive» i mellom 30 til 60 minutter.
Spillerne satt i en spesialdesignet stol som inneholdt gyroskop og akselerometer for å måle spillernes bevegelser under spillingen.
I ettertid skal de ha delt spillerøktene inn i tre minutter og foret dataen inn i en læringsalgoritme.
Med dataen skal de ha identifisert 31 bevegelsesmønstre som delt inn i åtte hovedgrupper og foret dataen gjennom maskinlæring som skulle «gjette» nivået på spillerne. Maskinen skal ha klart å treffe i 77 prosent av tilfellene.
Blant funnene skal de ha sett at profesjonelle spillere i utgangspunktet beveget seg langt mer i stolen enn amatørene, men stilner fullstendig når det oppstår skyting eller andre situasjoner som krever finmotorikk og konsentrasjon.