(PressFire.no): Det ble for litt over et år siden klart at Valve kjøpte studioet bak indie-hiten «Firewatch», Campo Santo.
Dette etter at Campo Santo avslørte sitt neste prosjekt, «In the Valley of Gods», og Valve skulle dermed både finansiere og utgi spillet. Spillet skulle egentlig komme ut i år, men de fleste regnet med en utsettelse.
Men nå er hele greia satt på vent. Utviklerne sier til Polygon at de fleste på prosjektet har blitt spredt ut over andre Valve-spill, som det kommende «Half-Life Alyx» og «Dota Underlords».
- Til fansen som gledet seg til «In the Valley of Gods», så var det sikkert klart at den optimistike «2019»-biten på slutten av annonseringen ikke kom til å være riktig. Til slutt så gjorde «Valve Time» tåper av oss alle, skriver grunnlegger av Campo Santo, Jake Rodkin i en uttalelse.
- Men ja, utviklere fra det tidligere Campo Santo-teamet har blitt med på andre prosjekter hos Valve, inkludert «Half-Life: Alyx».
Han skriver videre at det er den flate lederstrukturen og fraværet av regler på hvor man kan jobbe i Valve som har gjort dette. Selskapet er kjent for å la utviklerne sine gli over i andre prosjekter som de selv måtte ønske, og ingen er låst fast til å jobbe med noe som helst om de ikke vil.
- Du hører mye om at du kan jobbe på hva du vil hos Valve. Det viser seg at det er sant, og det er mye å jobbe på. Etter hvert som vi integrerte oss hos Valve så ble det klart at det var mye verdifullt arbeid å gjøre på «Half-Life: Alyx».
- Noen av oss begynte å hjelpe til der, og har siden gått inn i en fulltidsrolle på prosjektet nå som det nærmer seg lansering. På samme måte jobber noen av oss på «Dota Underlords», noen på Steam, og så videre.
Rodkin sier utviklingen på «In the Valley of Gods» dermed er stanset, men at det «føles ut som et prosjekt folk kan, og muligens vil, returnere til». Hva nå enn det betyr.