- Prøv det før du forteller meg at du ikke liker det

Vi snakket med «Fifa»-produsenten for Switch-versjonen.

11. juni 2017 11:37

LOS ANGELES (PressFire.no): Det kommer et nytt «FIFA» i år også gitt. Sjokk og vantro!

Vi har fått sjekket ut den nye versjonen på PS4, men en liten luring fanget oppmerksomheten vår under årets EA Play-samling før E3: Switch-versjonen. Som har fått gjennomgå i det siste, da det viste seg at denne ikke ville være som Xbox One- og PS4-versjonen, med manglende funksjoner og dårligere grafikk.

Spillet er kun å finne i håndholdt modus på presseområdet, og det er ingen direktebilder å finne fra denne versjonen (og capture-knappen er slått av). Det er nok en bevisst strategi fra EA sin side – rett ved siden av står PS4-versjonen i all sin Frostbite-prakt og skinner med alskens grafiske nyvinninger.

Selv på den lille skjermen er det en enorm forskjell i grafisk oomph. Ikke at Switch-versjonen ser forferdelig ut, for all del, den ser bare ikke like bra ut som på de andre hjemmekonsollene.

Men betyr det noe? Og er det egentlig en overraskelse?

Etter noen minutter er det klart at det unektelig er «FIFA», og en tilnærmet fullversjon, jeg sitter med i lankene. Kontrollene er like, knappene de samme, fintene gjøres på akkurat samme vis, og ...det er «FIFA», liksom. I hånda.

Andrei Lăzărescu, Fot: EA

Dårlig annonsering

Switch-utgaven er utviklet primært av et EA-team i Bukaresti, som har jobbet tett med «FIFA»-utviklingens høyborg i Vancouver. Latterliggjøringen på nett har producer på spillet, Andrei Lăzărescu, fått med seg.

Han er synlig frustrert over responsen Switch-versjonen fikk når vi tar opp temaet, men han ser også for seg at mange vil bli positivt overrasket.

- Jeg har lest kommentarene etter annonseringen forrige uke, og jeg bare «come ooon», sukker han med et skuldertrekk til PressFire rett etter EAs E3-pressekonferanse.

- Alle har så lave forventninger til det. Men jeg gleder meg til folk faktisk får prøvd det, fordi spillet føles bra. Det er gøy, det er responsivt, og det har mange features. Det bare ser annerledes ut.

Dette er den første gangen FIFA Ultimate Team kommer til Nintendo-konsoller, og denne versjonen er den eneste du kan ta med deg hvor som helst, noe Lăzărescu mener burde appellere til fansen.

«Fifa 18» på PS4, Xbox One og pc.
«Fifa 18» på PS4, Xbox One og pc.

Ikke en portering

Demoen vi har fått prøve i Los Angeles er ikke engang den nyeste builden av spillet, sier han – og lover at spillet allerede ser mye bedre ut på kontoret enn det som kjører her. Men han er oppgitt over at folk mener det er en lat portering av gammelversjonen – altså fra forrige generasjon.

- Grafikkmotoren er helt egen for denne versjonen.

Så det er ikke den samme som kjører PS3- og Xbox 360-versjonene av spillet?

- Nei, den er helt custom-bygd. For eksempel bruker vi noe vi kaller Physical Based Rendering her. Det er 3D-gress, 3D-publikum og alt det der. Spillet kjører i 720p, 60 bilder i sekundet, i håndholdtmodus. I docken er det 1080p, 60 bilder i sekundet. Motoren greier det enkelt.

- Vi har til og med ting som ble introdusert på PS4-versjonen når det kommer til pasninger, taklinger og dribling. Så det er ikke en port. Men det er den beste portable versjonen, om du skal insistere på å kalle det noe, ler han.

Valget å gå for en egen variant for Switch-versjonen ble tatt fordi det ville være mye vanskeligere, og ikke minst mer tidkrevende å starte med Frostbite for så å skalere nedover.

- Jeg mener det var lurt å gjøre det slik, og vi står godt rustet til å bygge videre på det vi har skapt her i fremtiden.

For det vil bli flere spill?

«The Journey» fortsetter på PS4, pc og Xbox One.

Ingen historiemodus

Spillet har noen mangler ut over det grafiske også. Historiemodusen som EA legger stor vekt på, «The Journey», er borte vekk – ikke så rart kanskje, når den er avhengig av den kraftige grafikkmotoren som ikke er å finne her.

Men Lăzărescu håper at hovedgimmicken til Switch-en – at du kan ta med deg spillet hvor som helst – vil demme opp for dette.

- Det er den beste håndholdte versjonen av «FIFA» EA noensinne har lagd.

Og det kan kanskje virke som om EA ikke er så fryktelig tilbakeholden som først trodde. I tillegg til den nevnte FUT-modusen vil spillet ha Squad Building, Draft-ing og sesonger både online og offline.

Spillet så først ut til å ikke være i det gode selskap, men virker nå å ha blitt innlemmet i lanseringsplanene til alle de andre versjonene.

Da spillet først ble annonsert het det jo ikke «FIFA 18»?

Kontroller delt på to

- Det vanskeligste å utvikle spillet for Switch var at vi måtte lære oss hele plattformen under utviklingen. Vi måtte få spillet til å kjøre, og ikke minst å kjøre bra, og vi måtte se på det som gjør Switch unikt. Det måtte føles bra med Joy-Cons, med pro-kontroller, med én Joy-Con, håndholdt og i dock.

- Vi har lagt til muligheten for å spille minisesonger i lokal multiplayer på Switch også. Om du møter noen andre som har spillet og selv om dere ikke har Internett, så kan dere spille sesonger på fem kamper.

I en av spilløktene prøvde vi et par to-spiller kamper med én Joy-Con, altså at begge spillerne fikk en «halv» kontroller å spille med, det fungerte sånn tålelig bra.

Det var langt fra optimalt, men du kunne helt greit styre spillerne uten problemer. Du mister derimot muligheten for skillmoves (avansert dribling), siden du ikke har en høyrespake mer. Utviklerne måtte kutte noe for å få det til å funke.

- Vi måtte pønske ut en bra måte å gjøre det på, siden de små kontrollerne er så begrensede. Derfor bestemte vi oss for å se hva som var det minste som trengtes for at «FIFA» fortsatt ville være gøy.

Vaktsomme øyne

Lăzărescu er smånervøs for lanseringen, ikke bare på grunn av den negative tilbakemeldingen, men også fordi de har vaktsomme øyne på seg fra EA internt.

Dette er det første spillet selskapet gir ut på en Nintendo-konsoll siden 2012, og toppsjefene er nok spente på hvordan «FIFA» vil gjøre det på plattformen.

Men også fra Japan er det noen som følger med.

- Vi snakker med Nintendo hver uke. Samarbeidet har vært godt. For eksempel har ikke Nintendo hatt mikrotransaksjoner i sitt system før, og i Ultimate Team kan du kjøpe kortpakker og sånt. Det er en stor greie for de, som vi har løst sammen.

EA sentralt kikker vel også litt nærmere på dette, for å se hvordan deres flaggskip gjør det på Nintendo-maskinen. Kjenner du presset derifra, siden dere er det første EA-teamet som skal lansere noe hos Nintendo på lenge?

- Ja, litt. Men jeg er også gira for utgivelsen til spillet. For dette kommer til å bli et skikkelig bra spill, som folk kommer til å like, sier han selvsikkert.

- Det er det jeg ønsker å si til folk: «Prøv spillet først». Så kan de komme til meg og si at de ikke liker det.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3