(PressFire.no): Denne helga ble MineCon arrangert, der fans av «MineCraft» kom sammen og fikk dele sin lidenskap med likesinnede. Det var også en ypperlig markering av at pc-versjonen endelig er lansert.
Xbox 360-versjonen ble også demonstrert, et spill som ikke er ventet til Microsoft-plattformen før til våren 2012.
NB! Se også de ferske skjermbildene av 360-utgaven.
Det er Mojang, i samarbeid med det svenske spillstudioet 4J, som er ansvarlige for konsollversjonen. Like før MineCon uttalte folka bak at det er viktig at konsollversjonen blir mest mulig tro mot visjonen som ligger til grunn bak spillet.
- Vi ønsker å beholde kjerneopplevelsen fra pc-utgaven, samtidig som vi må påse at spillet passer til en ny plattform, skrev Carl Manneh på Mojangs nettsider i forrige måned.
Microsoft har sendt ut litt mer informasjon i kjølvannet av dette (via Kotaku). Blant annet blir det understreket at spillet får et helt nytt brukergrensesnitt.
- Et strømlinjeformet interface åpner seg ved å trykke en av knappene på 360-kontrolleren, og spillerne kan velge fra flere ulike kategorier med objekter man kan skape. «Minecraft» på Xbox 360 forklarer hva disse objektene er, hva de gjør og hva som er påkrevd for å bygge – slik at spillere som er nye til denne spillverdenen kan komme i gang umiddelbart.
- «Minecraft» på Xbox 360 fjerner barrierene mellom deg og din kreativitet, heter det i dette skrivet fra Microsoft.
«Minecraft» ble lansert til iOS i forrige uke (og har vært ute til Android en stund). Endelig er også den ferdige versjonen til pc blitt unnfanget, etter å ha vært i beta en lang periode. Spillet solgte minst fire millioner eksemplarer i løpet av denne fasen.