(PressFire.no): Når disse ordene skrives, er det er nøyaktig ett år og en uke siden jeg omtalte fjorårets Formel 1-spill fra Codemasters. Jeg har spilt de aller fleste siden 2014, og utropte forrige utgave til «det beste noensinne».
Årets runde bringer nyheter til torgs, men personlig er jeg ikke like entusiastisk denne gangen.
Solid fundament
Om du har spilt noen av de tidligere versjonene, vil du umiddelbart finne deg til rette her. «F1 2022» byr fremdeles på en robust og troverdig kjøremodell og knallgod fartsfølelse. Codemasters har god peiling på bilspill generelt, og på veien skuffer de ikke denne gangen heller.
Faktisk har de skrudd det til enda ett hakk, takket være mer omfattende skademodellering, noe som igjen påvirker hvordan bilen oppfører seg ute på asfalten.
Ingen racerbiler påvirkes så mye av aerodynamikk som Formel 1-bilene, så dette er både interessant og tidvis frustrerende.
Mest det første.
Også datamotstanderne ser ut til å ha fått mer kursing. Det er fremdeles litt for lett å kapre til seg fire-fem plasser i første sving, men når løpet er i gang, er de nå flinkere til å forsvare plassen sin, eller foreta smidige forbikjøringer.
Jeg føler det er viktig å skryte av selve kjøringen tidlig i teksten, for som jeg har sagt mange ganger i andre anmeldelser, er det jo til syvende og sist det som teller i et bilspill.
Årets store nyhet er derimot ikke mye å skryte av, mener jeg.
Plastikk-drama
For et halvt års tid siden, ble Codemasters kjøpt opp av EA, noe som betyr at de eier både dem og «Project Cars»-studioet Slightly Mad Studios. Dermed sitter giganten på en ikke ubetydelig portefølje med bilspill.
Dette betyr også at «F1 2021» kommer ut under EA Sports, som i flere av sine titler har narrativ-drevne moduser.
Med Netflix-suksessen «Drive To Survive» i bakhodet, kommer det ikke som noen bombe at vi får servert det samme her, men der «Drive To Survive» byr på en heftig, engasjerende – om enn noe «teateralsk» – fremstilling av hverdagen i F1-sirkuset, føles dette som Europris-varianten.
Historien har fått navnet Braking Point, og den krysser av de fleste klisjé-bokser. Det er ikke like tanngnissende som i for eksempel «Need for Speed», eller «Fast and Furious Crossroads», men jeg hadde håpet på bedre.
Jeg mistenker at denne ble snekret i hop på ganske kort tid, så kanskje de treffer bedre neste gang?
Spillmessig handler Braking Point om å gjennomføre diverse scenarier for å drive historien fremover. Dette kan være å ta igjen en spesifikk motstander innen så-så mange runder, eller berge en plassering på tross av skader på bilen osv.
Jeg begynte testrunden med å gjennomføre denne delen av spillet, da den gir inntrykk av å være en slags introduksjon til resten.
Dette er litt vanskelig å innrømme, men for meg ble læringskurven nesten for bratt.
Øving og atter øving
Jeg spiller ganske mange forskjellige bilspill i løpet av et år, og hver gang et F1-spill skal til pers, må jeg skjerpe sansene og legge om kjørestilen.
Formel 1, er ikke som annen racing, og jeg får alltid en real «wake up call» når jeg går i gang.
Med alle hjelpemidler avslått, krever det en del øving, og tidligere har jeg alltid startet med den vanlige sesong-delen og kjørt mange, mange treningsrunder for å bli kjent med banen før hvert løp, slik at jeg klarer å hevde meg sånn noenlunde.
I Braking Point blir du ofte kastet rett ut i et tilfeldig løp, og når man ikke har kjørt Formel 1 siden i fjor, ble det en brå start.
Naturligvis kan du også delta i årets Formel 1-sesong denne gangen, og denne modusen er dyp som alltid. Det samme gjelder My Team, som ble introdusert i fjor. Her skal du etablere ditt eget lag.
Hvor detaljert dette skal være, er opp til deg, men om du vil, kan du som vanlig tilbringe en evighet her.
En annen kul nyhet er at du denne gangen kan hoppe rett inn i årets sesong, slik den går i virkeligheten, og ta over for en av sjåførene.
Verdt å merke seg at tre baner som er på årets løpskalender foreløpig ikke er med i spillet. Dette gjelder Imola i Italia, Portimao i Portugal og Jeddah i Saudi Arabia. Disse vil komme som gratis nedlastbart innhold etter hvert.
Velkjent
Codemasters er kjent for spill med flott grafikk, og «F1 2021» er intet unntak. Det er fremdeles den velprøvde EGO-motoren som surrer under panseret her, og om du spiller på en vanlig PS4, som meg, er det ikke store forskjellene fra tidligere.
Ikke at det gjør noe. «F1 2020» så fantastisk ut i fjor, og det er jo begrenset hvor mye standarden øker på ett års tid.
På PC og de nye konsollene, diskes det opp med raytracing, men dette har altså jeg ikke sett noe til ennå.
Gledelig er det at lyden har fått seg en oppgradering. Den var ikke dårlig før heller, men motorene høres hvassere ut i år.
Godbit mangler
Mens vi har fått en ny historiedel og spillet er pusset på til litt her og der, har de samtidig fjernet en personlig favoritt. Nemlig de klassiske Formel 1-bilene.
De har aldri spilt noen stor rolle sånn totalt sett, men for meg, har det alltid vært interessant å kjøre de samme banene, med nye og gamle biler for å kunne sammenligne og kjenne på de massive endringene som er gjort på bilene gjennom årenes løp.
Jeg håper det ligger et greit motiv bak at disse bilene er borte. Om jeg ser dem med prislapp inne på PS-store om noen uker, blir jeg faktisk litt sur.
Formel 1 signert Codemasters, er fremdeles en helstøpt opplevelse. Det er ikke de alt for store endringene fra i fjor, så ikke forvent å bli blåst overende. Samtidig er det forståelig at man ikke kan finne opp kruttet med slike lisensierte, årlige utgivelser.
Kanskje er spillet akkurat så bra som det kan være. De store endringene i Formel 1 – deriblant en helt ny bil – er utsatt til neste år, og de nye konsollene er fremdeles utilgjengelig for mange. Derfor har jeg høyere forventninger til neste års utgivelse.
I mellomtiden funker denne ventepølsa helt fint på min gamle PS4.