(PressFire.no): Sonys PlayStation Classic minikonsoll kommer ut den 3. desember,
Da vi prøvde minikonsollen hos PlayStation for noen uker siden gikk vi derifra uten særlig glade nostalgiske tanker, selv om den rent teknisk virket å levere den samme opplevelsen som på midten av nittitallet.
Spesielt spillutvalget gjorde oss litt halvlunken til hele konseptet, der en rekke spill fra konsollens storhetstid mangler – også blant Sonys egen katalog.
Men nå har det kommet for en dag at den kanskje leverer en litt for god faksimile av datidens skøy: Konsollen kjører nemlig den europeiske PAL-versjonen av en rekke av spillene.
Disse spillene kjører PAL-utgavene (og ja, disse er i alle utgavene av konsollen, også de amerikanske):
Battle Arena Toshinden
Cool Boarders 2
Destruction Derby
Grand Theft Auto
Jumping Flash!
Oddworld: Abe’s Oddysee
Resident Evil Director’s Cut
Tekken 3
Tom Clancy's Rainbow Six
Dette er nok spesielt ille for «Tekken 3», et slåssespill hvor frame-timing og hurtig knappetrykk er viktig – men det hele føles ikke bra ut for resten heller, om du har prøvd de langt bedre USA-versjonene.
Forskjellen på den europeiske tv-standarden PAL og den amerikanske og japanske standarden NTSC var i bildeoppdateringen. Det hele stammer fra strømnettene til de forskjellige regionene. I Europa ble vekselstrøm på 50hz standarden (altså at strømmen går frem og tilbake 50 ganger i sekundet), mens det i USA og Japan ble 60hz.
Ettersom dette påvirket gamle kasse-tver og måten de oppdaterte bildene på, betydde dette rett og slett at gamle spill kjørte i 50 (eller 25) bilder i sekundet i Europa mot 60 (eller 30) i de andre regionene. Altså en sjettedel treigere.
Etter PS1-æraen ble det heldigvis vanligere å kompensere for dette i spillkoden, eller muligheten til å velge 60hz i spillinnstillingene også i Europa. På GameCube ble dette for eksempel gjort ved å holde inn B-knappen under oppstart.
Uansett – PS1 Classic kjører de gamlere og tregere utgavene av en rekke spill. Grunnen er sannsynligvis for å ha flere språk tilgjengelig i spillene som støtter de, men mange er oppgitte over dette.
Kanskje spesielt i USA, hvor de ikke vil få den samme hastigheten som før, og dermed heller ikke den «riktige» nostalgiske effekten av utgivelsen.