Det er ikke veldig sannsynlig at denne legen vil deg noe godt

Vi tok en runde i «Until Dawn»-oppfølgeren «The Inpatient».

20. desember 2017 12:38

OSLO (PressFire.no): Du sitter i en rullestol i et slags laboratorium. En slags lege kommer ut av mørket og inn i lyset. Han snakker til deg med en påtatt vennlig stemme, men med undertoner som vitner om skjulte motiver.

Han virker egentlig ikke interessert i ditt beste, men mer hva du vet eller hva du kan.

Særlig...

Tvilsom lege

Legen stiller deg spørsmål om hva du husker og når du stiller deg spørrende får du plutselig glimt av å ha gjemt deg i et skap, men blir oppdaget og tatt. Tilbakeblikket formidler ikke en hyggelig opplevelse.

Plutselig er du tilbake i stolen igjen og legen stiller deg flere spørsmål om minnene dine. Hva husker du egentlig og skal du fortelle ham sannheten?

Mindre åtittallet og mer psykologisk

Dette er vr-spillet «The Inpatient» fra folka bak «Until Dawn», og det foregår ikke bare i samme univers, men 60 år før eventyrspillet fra 2015.

Forskjellen er at dette spillet er utviklet spesifikt for PlayStation VR, men også her vil valgene du tar påvirke historien.

Men der «Until Dawn» er slags uhøytidelig hyllest til tidlig Sam Raimi, Wes Craven og John Carpenter gir den lille testen vår mer en følelse av Lovecraft, Kubrick, David Lynch og «Jacobs Inferno».

En ubehagelig stemning tynger omgivelsene og paranoiaen kommer snikene fra første stund – tilliten til personalet på mentalsjukehuset er tynn, noe som du kan velge å ta et oppgjør med i dialogen med dem.

Skreddersydd vr

Den noe enkle mekanikken hvor du tar valg som påvirker historien kler på noen måter virtuell virkelighet, hvor man har noen begrensinger knyttet til blant annet bevegelighet.

I den svært korte demonstrasjonen kommer det imidlertid også fram at du bør utforske omgivelsene. Informasjon kan brukes for å finne motiv og således gi deg ledetråder til framtidige valg. 

I likhet med «Statik» har utviklerne valgt å omfavne begrensingene i systemet for å gjøre poeng utav det i det fortellertekniske – og på den måten forteller et spill som best passer i VR.

Spillet vil også ha muligheten til å ta valg med mikrofon, hvor du faktisk kommuniserer med din egen stemme. Dette fikk vi dessverre ikke testet i vår demonstrasjon.

«The Inpatient» var opprinnelig planlagt for utgivelse i slutten av november, men ble utsatt til 24. januar. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3