Vi har spilt «Crackdown 3»: – Får 20 ganger mer kraft enn fra Xbox One alene

24. august 2015 13:55

KØLN (PressFire.no): Det ble på ingen måte så stort og innbringende at Microsoft fikk sin egen «Grand Theft Auto»-variant til Xbox 360, men «Crackdown» er likevel et spill veldig mange ble forelska i.

Også Xbox-sjefen, Phil Spencer.

Xbox-sjef Spencer la tidlig igjen
tskjorte-hint om en oppfølger.
(Faksimile: Late Night with Jimmy Fallon).

Debuten til «Crackdown 3»

Det skader aldri å ha venner i en toppstilling.

Kanskje nettopp det ble døråpneren? I fjor sommer fikk vi den litt overraskende meldinga om at et nytt «Crackdown» lå klar i støpeskjeen.

Under GamesCom-spillmessa i Köln tidligere denne måneden, fikk vi detaljene og samtidig en sjanse til selv å håndhilse på Microsofts sandkasseeventyr.

NB! Se GamesCom-traileren i videovinduet.

Sultne zombier i «Crackdown 2»
falt ikke i smak hos alle.
Sultne zombier i «Crackdown 2»
falt ikke i smak hos alle.

En kronglete vei

«Crackdown» er ikke nødvendigvis en Xbox-serie som automatisk fortjener en oppfølger. Toeren solgte ikke særlig bra og fikk til dels hard medfart av anmeldere.

Historien bak dette spillet er ganske godt kjent. David Jones, mannen som blant annet sto bak de to første «Grand Theft Auto», var utålmodig etter å lage et nytt spill etter «Crackdown» kom ut i 2007 og fikk en viss fanskare. Microsoft nølte angivelig med å gi ham grønt lys, og Jones sammen med sine undersåtter kastet seg i stedet ut i det med «APB». «All Points Bulletin».

Dette hyperambisiøse spillet skulle ta «GTA»-oppskrifta til et nytt nivå. Figurskapningsverktøy like omfattende som i Will Wrights «Spore», og onlinespillinga skulle gjøre politi-og-røver-jakta dypere, større og mer kompleks.

Gjorde comeback i fjor

«APB» kollapset på spektakulært vis, men har gjenoppstått med andre bakmenn og en ny forretningsmodell. Visstnok var dette et av tidenes dyreste spill å utvikle. David Jones var lenge borte fra rampelyset før han på E3-messa i fjor sommer igjen dukket opp i sirkusmanesjen.

«Crackdown 2» ble lagd av helt andre folk. Ruffian Games, også de basert i Skottland, introduserte nattemørke og uoriginal zombiejakt.

Slettes ikke det som gjorde det første spillet så morsomt, unikt og friskt.

Flere studioer samarbeider
om «Crackdown 3».

Ingen zombier i «Crackdown 3»

Under Xbox-briefen på GamesCom fikk vi som varslet en omfattende titt på spillet. På bakrommet, to dager etter pressekonferansen, fikk PressFire både teste litt selv og prate med noen av utviklerne.

Først av alt: droppes de elementene fra «Crackdown 2» de færreste satte pris på?

 Er det fritt for zombier i «Crackdown 3»?

Vi lager det vi anser som videreføringen av visjonen fra «Crackdown». Det første «Crackdown», forteller en av produsentene i en standardfrase da vi får plass foran en Xbox One for en test.

 Betyr det at vi slipper zombier?

Ja, bekrefter han overfor PressFire.

Dave Jones sprengte skyskrapere
i Köln.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

Demontering av skyskrapere

På Xbox-briefen var det utelukkende ødeleggelse som sto i fokus. Jones var selv oppe på podiet for å demonstrere det som virker å være hovedfokuset.

Du kan rive ned alle bygningene du ser, og har dermed enda en måte å ta ut skurkene på. Frasen «hundre prosent ødeleggelse» slenges ut i rommet. Microsoft hevder også dette er noe «ingen andre spill har fått til før.»

Befinner bandittene seg i toppetasjen av et høyhus, kan du enkelt og greit demontere hele greia ved å skyte i stykker grunnmur, armeringen og demontere slik du vil.

Dette er kun ment som en flerspillermulighet. I historiedelen er ikke ødeleggelse med (i like stor grad), forklarer utviklerne oss.

«Crackdown 3».

Det at Microsoft også lot journalister spille litt fra «Crackdown 3» allerede nå, er overraskende. Og forfriskende!

Vanligvis er slike demonstrasjoner forbeholdt ferdigpolerte og grundig gjennomtesta versjoner – tilnærma lik lanseringsversjonen.

Spillet befinner seg i en såkalt pre alpha-tilstand. Alt vi fikk gjøre var å løpe rundt og skyte bygninger og få raseringen til å bli mest mulig omfattende. Vi fikk høre at du, i rollen som agent, igjen skal forsøke å knekke karteller og bandenettverk spredt utover en stor, åpen verden.

De store bygningene river
med seg de mindre på veien ned.

Prestisjespillet fra Microsoft

Skyteknologien til Microsoft, Azure, spiller en stor rolle her. Gjentatte ganger ble vi forklart hvordan de ulike bygningenes ødeleggelse støttes av et stort antall servere – ikke bare lokalt på Xbox One.

En teller oppe i hjørnet på skjermen til denne utviklerversjonen av spillet (debug), viste hvor mange slike Microsoftservere som var i aksjon til enhver tid. Altså, kalkulasjoner plassert eksternt, og som bidrar til å dra det tunge lasset i takt med at bygningene gikk i knestående i møtet med Dave Jones’ granater.

– 20 ganger med kraft enn fra
Xbox One alene, påstår Microsoft.

Rekorden vår her på GamesCom er å dra kraft fra 13 ulike servere, forklarer Jones samtidig som han og noen kolleger gjør sitt aller beste innen rivningsarbeid.

Jones og Co. hevder de klarer å hente ut 20 ganger mer kraft gjennom skyteknologien til Microsoft, sammenlignet med hva som er mulig å hente fra Xbox One alene. Disse serverne har ansvaret for hver sin bit av spillverdenen, markert med ulike farger i den debug-versjonen vi så i presentasjonen. Dette gjør at flere biter kan smuldre sammen, samtidig.

Blir «Crackdown 3» spillet som avvæpner de luftige og svulstige talene om Azure og skyteknologien i Microsoft-spill hittil, og viser oss ting for eksempel en PlayStation 4 ikke ville ha vært i stand til å få til?

Blir det ferdig neste år?

Microsoft har sagt at i det minste flerspillermodusen til «Crackdown 3» skal bli mulig å spille eller teste (lukter det en beta?), en gang neste år, cirka rundt sommerferien.

Det er også prat om lansering i 2016.

Jeg sitter med inntrykket av at spillskaperne har veldig dårlig tid hvis de skal rekke å slippe et komplett spill neste år.

Dels fordi versjonen vi så og spilte litt på GamesCom definitivt var uferdig, nærmest på prototype- eller teknologidemostadiet. Men også underbygd av kommentarer vi fikk fra utviklerne av typen «vi lager først en multiplayerarena der ødeleggelsen er total, men hvordan vi senere skal forme dette til å bli faktiske spillmoduser, gjenstår å se.»

Jones begynte i tiden etter «APB»-kollapsen i et firma kalt Cloudgine. Skyspillingsteknologi og spilldesign skal gå hånd i hånd til «Crackdown 3» – og flere aktører bidrar for å trekke i samme retningen. Det er til sammen tre studioer tilknyttet «Crackdown 3» per i dag.

Jobben med «Crackdown 3» ble påbegynt for omtrent to år siden, bekreftet Xbox-sjefen til Kotaku.

Kanskje tanken på endelig å ha et spill som bruker Azure-skyteknologi til noe mer konkret enn prat om drivatarer i «Forza Motorsport», gjorde avgjørelsen om å gi «Crackdown 3» livets rett enklere for Phil Spencer og Microsoft? Etter å ha fått så mye juling i sammenligninger med PlayStation 4 når det gjelder spillytelse og kraft, er dette potensielt et trumfkort Microsoft brenner etter å kunne spille ut.

En by full av kriminalitet.

Begrenser seg offline

Heldigvis er historiebiten, selve enspilleropplevelsen, ikke en eneste stor ødeleggelsesfest med murpuss og kollapsende bygningsmasser.

Hvor gøy hadde det egentlig blitt å jakte på de blinkende symbolene liggende på hustak, da?

Det hadde ødelagt kjernen av «Crackdown»-opplevelsen minst like mye som introduksjonen av zombier til «Crackdown 2».

Ødeleggelse i enspillerbiten blir «begrensa», har utviklerne uttalt. Kanskje ikke så rart, ettersom du må være online for å dra nytte av vrakinga i fullskala.

«Crackdown» handler om å kjenne superheltegenskaper vokse i takt med at du spiller, føle hvordan du hopper stadig høyere etter å ha sanket skinnende «orbs» fra toppen av skyskrapere – og finner nye slike liggende på tidligere uoppnåelige steder.

Ved å samarbeide klarte vi å få en skyskraper forvandlet til pulverform på noen få minutter.

Vrakdelene har større kompleksitet og mer betydning enn vi har sett i de fleste andre spill. Det påstås også at du ved å treffe en gassledning i midten av et høyhus, kan få fortgang på ødeleggelsene, og vi så med egne øyne hvordan mindre hus kollapser i møtet med en stor bit av et tak eller vegg fra 78. etasje.

Det utviklerne fortalte oss på GamesCom-bakrommet tyder på at de ikke har tenkt å klusse til suksessoppskrifta fra førstespillet. I samarbeidsmodusen, og online, blir derimot ødeleggelsen mer gjennomført og total enn selv DICE har klart i «Battlefield».

Med «Crackdown 3» vil Microsoft bevise at skyteknologien i spill ikke bare er tåkeprat.

Lanseringsdatoen for «Crackdown 3» er ikke bekrefta. Microsoft fortalte under GamesCom at multiplayeren «åpnes» neste sommer – da i form av en beta, kanskje?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3