«Dead Space 2»-demo før jul?

En smakebit på oppfølgeren kan dukke opp med det aller første.

6. desember 2010 10:52

Utviklerne i Visceral Games holder på å gjøre seg ferdig med «Dead Space 2», oppfølgeren til et av de skumleste spillene som kom ut i 2008. Spillet skal ikke ut i butikkhyllene før i slutten av januar, men det kan hende vi får servert en demo før den tid.

Kanskje før jul, til og med?

Sjefprodusenten Steve Patoutsis hinter på spillets Facebook-profil at dette faktisk kan skje: At vi rett og slett kan komme til å få en skrekkelig nifs julegave fra Visceral Games.

- En hel del folk stiller dette spørsmålet. Må nesten tenke litt på dette, men jeg vil si at det kan lønne seg å være på tå hev, følge med på Facebook-siden og (blunk, blunk), man vet aldri hva som vil skje, sier han på mystisk vis i videoen som nå er postet på profilen.

- Opptatt av å skape troverdighet, innlevelse og en effektiv atmosfære

PressFire møtte Ian Milham, art director bak «Dead Space 2», i London denne senhøsten. Han snakket blant annet om hvordan de hadde studert kroppens anatomi for å skape mest mulig realistiske monstre i det første spillet, de såkalte Necromorhps.

Dessuten ville man bevisst prøve å holde seg unna den visuelle stilen som blant annet H.R. Giger bidro med til «Alien»-filmen – og som senere nesten har blitt en konvensjon i sjangeren.

- Det handlet like mye om hva vi ville unngå, som hva vi ville gjøre. Vår generasjon har hatt noen få veldig innflytelsesrike kilder. H.R. Giger er et eksempel, som har gjort fantastiske arbeider, men alle har på en måte gjort sin egen versjon av dette nå, fortalte Ian Milham oss.

- Derfor ville vi bevisst unngå den stilen, spesielt fordi «Alien» har vært så innflytelsesrik – eller James Camerons tolkning i «Aliens» og fargepaletten i «Terminator». Når det kommer til farger, så vi mer på filmene til David Fincher; «The Game», «Fight Club» og «Seven». De har en veldig distinkt og tung atmosfære. (David Fincher regisserte også «Alien 3» - journ. merk.)

- Jeg var ikke veldig opptatt av å vise frem grafikkmotoren. Den kan gjøre bra ting, men jeg synes ofte at spill i dag har med fancy effekter uten noen annen grunn enn å skryte. Vi er mer opptatt av å skape troverdighet, innlevelse og en effektiv atmosfære.

- Når det gjelder Necromorphs, handlet det om skadde menneskekropper for å skape troverdighet du kan forholde deg til. Det er lett å lage et romvesen, men du føler ikke nødvendigvis skrekk og gru overfor et romvesen.

- Når du går tilbake til menneskekroppen, hvor du bøyer og knekker den, skaper du noe troverdig som du kan forholde deg til, sa Milham da PressFire møtte «Dead Space 2»-utvikleren for noen uker siden.

«Dead Space 2 slippes 27. januar til PlayStation 3, Xbox 360 og PC. 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3