Capcom skal satse mer på «spill som tjeneste» over det å bare selge et spill én gang

Varsler endringer i «fundamentet».

15. oktober 2018 11:37

(PressFire.no): Det er i selskapets årsrapport at Capcom, skaperne av spillserier som «Mega Man», «Resident Evil» og «Monster Hunter», nå sier de skal over på en ny forretningsmodell.

- For å minimere risikoen i medium- til langsiktig perspektiv, må det innføres tiltak som muliggjør bærekraftig vekst, inkludert det å endre fundamentet i vår forbrukerstrategi fra en tradisjonell «éngangssalgs-modell» til en kontinuerlig «tilbakevendende omsetningsmodell», står det i rapporten.

Capcom sier de skal underbygge dette med en større portfolio av spill, og at de vil diversifisere inntjeningsrisikoen via selskapets underbyggende strategi, som er å få folk til å bruke produktene deres ofte.

- Tidligere har inntjeningen i Capcoms kjerne-business gått opp eller ned basert på om vi greide å lage populære spill. Selv om vi  har hatt noe suksess gjennom timingen vår med lanseringen av slike spill tidligere, har det ikke møtt mine mål om stabil vekst, skriver presidenten i Capcom, Kenzo Tsujimoto.

- Men siden 2013 har spillkonsoller kommet med robuste online-funksjoner, noe som lar oss utvikle vekststrategier rundt digitale elementer.

Tsujimoto skriver videre at de planlegger å gi ut rundt tre store spill i året, og å få disse til å ha et «salgsliv» på tre til fire år gjennom mer innhold.

Selskapet ser på mobilspill og e-sport som ytterligere muligheter for vekst i fremtida, men at nye spill vil være det som driver mest vekst også i det lange løp.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3