(PressFire.no): Det britiske konkurranse- og -forbrukertilsynet CMA har startet etterforskning av abonnementsløsningene til konsollprodusenten Sony, Nintendo og Microsoft.
Målet er å finne ut som kontraktene brukerne inngår med spillgigantene følger lovene og om vilkårene er rettferdige for forbrukerne.
Det er flere faktorer med abonnementene de vil se på – blant annet hvordan avtalene blir «forandret» løpende og hva som inkluderes i abonnementet – for eksempel reduksjonen av antall spill.
De ønsker også å se på hvor enkelt det er å kansellere abonnementet eller få refusjon.
Myndighetene varsler også at de vil gå den automatiske fornyingen av abonnementet i sømmene – blant annet om kundene får tilstrekkelig med informasjon om at de har godtatt fornying av abonnementet, og om automatisk fornyelse er standardvalget satt av spillselskapene.
De påpeker videre at de foreløpig ikke har noen formening om noen av selskapene har brutt loven, men at de er forberedt på å ta affære om de gjør det.
- Kontrakter som automatisk fornyer seg blir mer og vanlig og det er essensielt at de fungerer godt for forbrukeren, heter det fra CMA-sjef Andrea Coscelli.
Abonnementene til Sony, Nintendo og Microsoft er stort sett et krav for å kunne spille over nettet, men inkluderer ofte også andre tjenester og fordeler i tillegg til at man får spill inkludert i abonnementet.
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen sier til PressFire at de er positive til det som nå skjer, og sammenligner den med deres egen sak mot Nintendo.
- Forbrukerrådet har tidligere klaget inn Nintendo til Forbrukertilsynet i fjor om samme problemområde, og saken følges opp i Tyskland. Vi følger med på utviklingen videre.
Det norske Forbrukerrådet klaget inn Nintendo til det tyske Forbrukertilsynet (VZBV), som i desember kunne fortelle at de går til sak mot Nintendo for manglende mulighet til å kansellere forhåndsbestillinger.