(PressFire.no): Over årenes løp har det dukket opp nærmest en egen subsjanger innenfor samarbeidsspill som kombinerer orden og gåteløsing med kaotisk samarbeidsflerspiller
Spill som «Snipperclips», «Art of Balance» og «Tricky Towers» har alle brukt stabling og fysikk som spillmekanikk, mens tidtrøyter som «Overcooked» og «Moving Out» lar mye av moroa komme av hektisk samarbeid innenfor enkle konsepter som å flytte ting og å gjøre ting i riktig rekkefølge.
Nå har Trondheimsbaserte Studio Gauntlet (bestående av tre utviklere) bestemt seg for å kjøre alle disse spillene i blenderen, og sannelig så leverer de gjennom «Bonkies» et av de bedre flerspillerspillene på lenge.
Enkelt og ikke så enkelt
Konseptet er «enkelt», men likevel innviklet nok – du styrer en figur i en romdrakt som har både en jetpack for å sveve rundt og en diger mekanisk arm som du fritt styrer uavhengig av resten av deg.
Med armen skal du gripe tak i diverse blokker som kommer turende ut på to samlebånd i bunn av banen, og disse skal så stables inn i forskjellige omriss for å vinne.
Enkelt å forstå, og enda enklere å begynne å fikle med, men det å planlegge hvilke blokker som skal hvor, passe på at man løfter riktig og likevel ikke velter hele greia i et avgjørende øyeblikk betyr at det er mange parametere som kan gå skeis – eller veldig riktig.
Spiller du flere sammen må dere samarbeide om å løfte, skyve unna og balansere. Med varierende grad av koordinasjon har undertegnede og kumpaner både bygd rullende mesterverk, raketter og borger – alt med mye roping, hoing, jubel og bannskap.
I bunn ligger det en blanding av suveren styring og en fysikkmotor som svelger unna jobben helt perfekt. Du føler aldri at det er spillmotoren som ødelegger for deg her, ting sklir ikke urealistisk rundt som i mange andre «stablespill», og om mesterverket raser i bakken er det som regel en skamfull spiller som står tilbake.
Bra utfordring
Det er ikke bare reinspikka stabling heller. Utviklerne hiver inn utfordringer i form av forskjellige blokker som oppfører seg annerledes, for eksempel i form av raketter som kan hjelpe til å skyve tyngre blokker, bomber som utløses om noen slår borti de, eller sveveplattformer som tåler en viss tyngde før de feiler.
Noen baner foregår uten tyngdekraft, noe som øker vanskelighetsgraden ytterligere, mens andre krever at du knuser opp glassbrikker for å lettere tette hull i byggverket. Generelt er det imponerende hvor utspekulert enkelte av banene er, og flere ganger måtte vi rive ned alt vi trodde var riktig og starte på nytt. Spesielt om vi ville greie banen på de knepne tidsfristene som gir den etterlengtede bonusbanenen (som låser opp flere søte dyr å bruke i spillet).
Det er rett og slett utrolig festlig, også når ting går skeis. Vi snakker om en skikkelig «vræl-til-hverandre-men-prøv-å-samarbeide-likevel»-variant som jeg aner kommer til å slå godt an både på konsoll og pc.
Det skal nevnes at utviklerne har lent seg på den innebygde muligheten til å «dele» spillet med andre dersom du spiller via Steam – du bare inviterer folk til å spille også får de servert en stream av spillet fra din pc uten mer tull enn som så. Det fungerer helt knirkefritt og gjør at fire spillere kan delta med bare ett spill. Flott!
Jeg savner kanskje en enda litt bedre forklaring i starten på hvordan armen fungerer og litt om hvordan hele «strekke ut»-funksjonen fungerer – det tok litt mye prøving og feiling – og kanskje er lærekurven brå i flerspilleren dersom de andre spillerne ikke har gått gjennom opplæringen. Mer innhold er selvfølgelig også ikke å forakte, men med et så bra fundament er det sikkert på trappene at mer skal legges til.
Dette er også et flerspillerspill i bunn, så om man spiller alene så mister du en god porsjon av moroa. Det er likevel en god klunk med innhold også om du foretrekker alenespilling – bare ikke forvent det samme kaoset, og kanskje litt mer hårriving når ting ikke går bra.
Men få med to-tre venner og dette er raskt en av de beste sofa-schlagerne på mange år.
Av alle slike «stablespill» jeg har spilt seiler Bonkies inn på topplass med grei margin – flott styring, perfekt fysikkmanipulering (som er alfa-omega i slike spill) og godt gåtedesign sørger for en aldri så liten homerun til knappe hundrelappen.
Litt av en debut av Studio Gauntlet!
Spillet er ute nå til PC (testet), Switch, Xbox One og PlayStation 4.