(PressFire.no): Det er i anledning introduksjonen av rapporteringssystemet fra pc til konsoll at «Overwatch»-sjefen Jeff Kaplan benytter anledningen til å snakke om den økende trenden med dårlig oppførsel i spillet.
Det kommer etter at blant annet et innlegg på det offisielle forumet hevdet at systemet ikke fungerer og at nesten hvert spill har minst én spiller som burde få straff på grunn av oppførsel.
Jobber med forbedringer
Han lover blant annet at de som rapporterer vil få tilbakemelding når en rapportering tas til følge.
Ifølge Kaplan har de allerede eksperimentert med dette og 20 000 skal ha fått e-poster når rapporteringer har resultert i straff. Målet skal imidlertid være å informere deg i selve spillet.
Videre slår han tilbake mot dem som mener det ikke er noe poeng i å rapportere dårlig oppførsel.
- Det kan ikke være lengre fra sannheten. Til nå har vi tatt affære mot over 480 000 kontoer, hvor 340 000 av dem kom som direkte følge av rapporteringer, sier Kaplan.
Likevel vil det aldri komme en «magisk oppdatering som eliminerer dårlig oppførsel», slår Kaplan fast og avslører at de konstant finjusterer terskelen for straff og hvor strenge straffene skal være.
- Vår høyeste filosofi er at om du er en person som har dårlig oppførsel i «Overwatch», så vil vi ikke ha deg i «Overwatch». Vi vil ikke lage områder hvor det bare finnes personer med dårlig oppførsel, vi vil bare ikke ha den typen folk i «Overwatch».
Anonymitet roten?
Kaplan skal også ha tenkt mye over hvorfor oppførselen i videospill kan være som den er, og mener at anonymitet er en del av problemet.
Han ber derfor også miljøet om å gå i seg selv for å selv bidra med å skape en mer positiv opplevelse.
Spillskaperen forklarer også at de bruker utrolig mye tid og ressurser på å straffe folk og få dem ti lå oppføre seg bedre, mens de egentlig vil bruke tiden på å skape nytt innhold.
- Den dårlige oppførselen gjør ikke bare opplevelsen dårligere for andre, men gjør også at spillutviklingen går mye treigere.
Likevel bedyrer han at utviklerne tar sitt ansvar på alvor for å lage systemer for at spillerne oppfører seg bedre, men håper også at miljøet også vil gjøre sin del.