Banjo Kazooie: Nuts & Bolts - LOGs Lost Challenges

Utvannede oppgaver til en sympatisk pris.

Jeg har, etter noen måneders avbrekk, satt inn spilldisken til «Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts» igjen. Denne gangen for å sjekke ut utvidelsespakken «Banjo-Kazooie: Lord of Games' Lost Challenges».

Les også: Anmeldelsen av «Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts».

Nye timer med jovial countrymusikk, kjøretøy uten EU-godkjenning og assorterte morsomheter venter – og jeg er klar.


CHEAP THRILLS

Skal man dømme ut fra reklamen for utvidelsen, får du mye moro for lite penger her.

At det er billig stemmer i hvert fall, 400 Microsoftpoeng er prisen du må betale for 12 nye puslespillutfordringer, en del nye multiplayermoduser, samt diverse nye achievements og annet småplukk.

Dessverre er prisen det beste med «LOG's Lost Challenges». Arenaen for de nye oppgavene er ikke en hittil skjult verden med et leveldesign på høyde med resten av banene i «Nuts & Bolts». Snarere tvert imot.

Gjennom en bakdør i Mumbos verksted (ikke akkurat en royal inngang, med andre ord) blir du ledet inn i Test-O-Tracken. Jepp, den litt tilfeldig dekorerte hallen der du tester kjøretøyene dine.

Det er seks karakterer med utfordringer til deg, og personlig følte jeg meg litt snytt da jeg innså at de 12 lovte utfordringene egentlig bare er, ja, seks.

Etter at du har klart disse kan du ta dem på nytt, men da kan du velge kjøretøy selv. Wow, luksus! Et klassisk eksempel på kapitalistisk logikk og kynisk matematikk.


FEIL FOKUS

De fleste utfordringene er i tillegg ganske slappe: Et race rundt Test-O-Tracken, henting og levering av malingsspann... Knapt de store nyvinningene vil jeg tørre å påstå. Multiplayer-modusene som har blitt lagt til er helt OK, men heller ikke der ser man noe som radikalt vender spillopplevelsen mot det bedre.

Det som var mest lovende med «Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts», var handlingsrommet man hadde når man lagde nye kjøretøy. Det å finne nye deler rundt omkring, og å kunne montere dem på svært uortodokse måter for å få unike kjøreegenskaper er et morsomt konsept, og noe som det burde være mulig å lage mye moro ut av.

Derfor har Rare gjort et feilsteg med «Lost Challenges». I stedet for å legge inn nye deler, samt utfordringer som krever bruk av disse delene på kreativt vis, valgte de den enkle løsningen ved å ta en allerede designet bane og slenge inn noen utvannede oppgaver.

Men, man kommer ikke unna at det er en rimelig utvidelse, og den inneholder nok fyll til at de som liker «Nuts & Bolts” slik det er, vil få valuta for pengene.

Alle dere andre, bruk heller pengene på en utepils eller et par softis. Våren har meldt sin ankomst, og for min del slår vårsolen knockout på «LOG's Lost Challenges» i kampen om min gunst.


Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3