(PressFire.no): Historien om hvordan «Dota» og «League of Legends» tok verden med storm er nok ikke den morsomste for Blizzard Entertainment.
«Dota» oppsto som kjent som en modifikasjon til Blizzard-spillet «Warcraft 3» og ble til slutt mer populær enn selve hovedspillet.
De to som jobbet med mod-en mot slutten endte opp med å lage gigantsuksessen «League of Legends», mens Valve ansatte én fra originalteamet til å lede utviklingen av «Dota 2»
Blizzard gjorde derimot fint lite før de lanserte «Heroes of the Storm» i 2015 – seks år etter at «League of Lengends» ble lansert og to år etter lanseringen av «Dota 2». «League of Legends» er i dag et av verdens største spill med over 100 millioner spillere, og rundt 13 millioner spiller «Dota 2» aktivt.
Nå forteller en noe angrende og avtroppende Blizzard-sjef, Mike Morhaime, at de var for seint ute.
- Noe av det jeg angrer på er at vi ikke så på «Dota» tidlig nok. «Dota» var veldig populært og vi var veldig fokusert på «World of Warcraft» akkurat da. Det var flere som spilte «Dota enn «Warcraft 3», forteller en åpenhjertig Morhaime i et panel under Gamelab i Barcelona rapporterer VG247.com.
Han forklarer at miljøet gjorde en så god jobb med det at de ikke ønsket å ødelegge det.
- Og helt ærlig hadde vi hendene fulle med å støtte et «World of Warcraft» i vekst. Jeg følte at å fokusere på «Warcraft» var det riktige valget på det punktet.
- I retrospekt.. oh boy, hvis jeg bare kunne dratt tilbake i tid og sagt «Vet du hva? Kan vi ikke sette et lite team som fokuserer på noe med «Dota»? Eller hvorfor inkluderer vi ikke «Dota» med en lansering av «StarCraft 2» og har en modus eller noe?
- Jeg ville likt å kunne prøve på det litt tidligere. Jeg tror nok at «Heroes of the Storm» var for seint ute.
I fjor kom beskjeden om at Blizzard Entertainment roer ned satsingen på «Heroes of the Storm», og struper både e-sportdelen og flytter mye av mannskapet som jobbet på spillet over i andre produkter - med andre ord er det rimelig dødt.