De to toppsjefene hos «Call of Duty»-studioet Infinity Ward er ute av selskapet etter noen høydramatiske dager. Men «Call of Duty»-serien lever videre. Infinity Wards involvering i «Call of Duty»-serien, et spillmerkenavn de selv skapte, er nå i det blå etter at selskapets to toppsjefer ble avsatt på dramatisk vis.
Men «Call of Duty»-merkevaren lever videre, forsikrer Activision.
Ifølge Eurogamer.net bekrefter Activision at Treyarch, selskapet som har utviklet «Call of Duty 3» og «Call of Duty: World at War», fremdeles vil slippe et nytt spill i serien til høsten.
I tillegg avslører Activision at Sledgehammer Games jobber med et nytt Call of Duty-spill som har planlagt utgivelse i 2011. Det skal ifølge utgiveren være snakk om et spill «som vil utvide merkevaren til actioneventyr-genren», heter det i en pressemelding.
Det Activision-eide spillstudioet Sledgehammer Games ble grunnlagt av to tidligere ansatte i «Dead Space»- og «Dante’s Inferno»-studioet Visceral Games.
Eurogamer skriver også at Activision starter et nytt team som skal «fokusere på nye tiltak for merkevarer», og som skal ha tenke mer som Blizzard - utvikleren bak blant annet «World of Warcraft».
Samtidig skal Activision visstnok også satse på «digitalt innhold med høye marginer», utvidelse til nye territorier, nye sjangere og nye forretningsmodeller.
Noe som kan se ut som et ledd i å få flere økonomiske bein å stå på.
Gamespot mener også at det har blitt bekreftet at Bobby Koticks ønske om å utvide Call of Duty til et massivt flerspiller-spill også er på vei.
- Når du tenker på merkevarer vi eier, som Call of Duty, så er det en naturlig evolusjon at et sånt varemerke går over i et massivt flerspillermiljø, sa Kotick tilbake i 2008 ifølge Gamespot.
I gårsdagens investorrapport ytret Activision bekymring for at det kun er tre spillserier som er bærebjelken i selskapet. Det er Guitar Hero, Call of Duty og World of Warcraft som står for mesteparten av omsetningen i selskapet.
I rapporten står World of Warcraft under potensielle risker, og om det skulle skje noe med det svært populære MMO-spillet vil selskapets største inntektskilde plutselig forsvinne. Regulering i det enorme kinesiske markedet blir blant annet nevnt.
Visstnok er Activision i dialog med flere mulige partnere for å utvide Call of Duty-universet til Asia, som blir ansett som det raskest voksende markedet for nettbaserte flerspill.
Det er fremdeles ikke utelukket at Infinity Ward kan ha noe med Call of Duty-serien å gjøre i fremtiden.