(Pcworld.no): Som så mange andre produsenter de siste årene, har også Asus begynt å produsere spillutstyr til pc.
Etter at konsollene lenge så ut til å ha et kraftig overtak, og pc-spilling var på vei til å bli en sær liten greie, har pc-en gjenreist seg som stedet å være de siste årene. Det har ført til at stadig flere produsenter satser på et stadig mer lukrativt marked for spillutstyr til pc.
Duger det?
Sist vi testet et hodesett fra Asus var vi ikke direkte imponert. Asus Cerberus var greit nok til spill, men taklet musikk fryktelig dårlig.
Nå kan man så klart si at det ikke er så farlig når vi snakker om spillhodesett, men skal en først bruke penger på et hodesett er det jo greit at det duger, den tiden man ikke spiller også.
Denne gangen har vi tatt en titt på en av toppmodellene fra Asus, Strix DSP Gaming Headset. Som så mange andre spillhodesett er dette et stereohodesett med litt ekstra teknologi som skal gi deg simulert kringlyd, her av typen Dolby Headphone med åtte simulerte kanaler – altså 7.1-lyd.
Asus har også en Strix-modell med ekte 7.1-lyd, levert via 10 elementer i klokkene, men da må du punge ut med ytterligere 700 kroner på toppen av de rundt 1.200 kronene du må gi for Strix DSP.
Sinna ugle
Asus produktutviklere har åpenbart fått leke seg med designen da de jobbet med Strix-hodesettene, som alle ser identiske ut på utsiden. Designen er, som den gjerne er når det er snakk om spillhodesett, veldig barsk.
Klokkene er store og femkantede, mens bøylen er kraftig og virker solid. Selve bøylen er ikke justerbar. Jobben med å tilpasse størrelsen til hodet ditt tas av en strikkbelastet pute, og det er enkelt å få hodesettet til å både passe og sitte godt.
Klokkene er utstyrt med gjennomsiktige sider, slik at du kan se deler av innmaten. De gjennomsiktige sidene gjør også at Strix kan minne litt om en sint ugle når du pakker dem flatt for å putte ned i veska di – kanskje ikke så rart når Strix er en ugleslekt. Designen er tøff, om en kanskje litt i overkant brautende for vår smak.
Og det er bare selve hodesettet. I boksen sammen med Strix DSP følger nemlig også det som kanskje er en vel så viktig del: kontrollboksen.
For at Strix DSP ikke bare skal være nok et barskt stereohodesett trengs det nemlig en kontrollboks hvor all teknologien er plassert. Kontrollboksen har en nesten like brautende design som hodesettet, og er en relativt voksen greie.
TEST: Turtle Beach Ear Force Z60
Boksen kobles til via usb, og er i praksis et usb-lydkort med ymse kontrollmuligheter på toppen. Som med så mange andre usb-baserte løsninger kan du fint bruke den uten å installere drivere. Den skal også fungere vel så bra på Mac som på pc, for de som av en eller annen grunn måtte velge det som spillplattform.
Dolby og simulert kringlyd
Via kontrollboksen kontrollerer du alle de avanserte Dolby Headphone og Dolby Pro Logic IIx-funksjonene. Du kan enkelt velge om du vil kjøre lyden som vanlig stereolyd, eller i kringlydmodus. Du kan også aktivere eller deaktivere hodetelefonforsterkeren Asus har bygd inn. Det er også her du finner knappen for å deaktivere mikrofonen.
Vi liker at Asus har gitt kontrollboksen to utganger, en til hodetelefoner og en til høyttalere. Dermed kan du enkelt bytte mellom de to.
Toppen av boksen er utstyrt med et hjul for å justere volum. Med litt knappetrykk og ved å vri på enda en bryter foran på boksen kan du imidlertid gjøre enda litt – som å velge en av de fire lydmodusene eller justere volumet fra mikrofonen.
Det var litt knotete å skjønne helt hva som gjorde hva i starten, men når det først satt var det en smal sak å gjøre endringer og justeringer. Boksen er for øvrig også utstyrt med en liten mikrofon som fanger opp bakgrunnsstøy og rydder opp slik at de du snakker med slipper å høre tastingen din eller andre støykilder.
Vi har brukt Asus Strix DSP til det meste av tenkelig bruk. Mest har det gått i spill og video, men vi har også lyttet til litt musikk. Grunnen til at vi ikke gjorde det sistnevnte så mye kommer vi tilbake til.
God til spill, ikke til musikk
Som så mange andre spillhodesett har Asus jobbet med å få Strix DSP til å låte godt til nettopp spill. Vi har blant annet spilt «Battlefield» og «GTA V» med hodesettet godt plantet på skallen, og for det meste hatt en fin-fin opplevelse.
Detaljnivået i lydene fra spillet er god, og posisjoneringen har i alle fall litt for seg. Det er ikke ofte vi sier det, men vi kunne kanskje ønsket oss en anelse mer bass i skytespillene våre, men for all del, det er allerede bra med bass her.
Vi valgte i hovedsak å bruke FPS-valget når vi valgte mellom de forskjellige lydmodusene. Da kommer man nærmest en noenlunde nøytral lyd. Et par av de andre valgene ga rett og slett ekstremt med romklang, og lyden ble hul og metallisk.
Til film fungere Strix DSP også kurant, med tydelig dialog og rikelig med futt i lydeffektene. Også her endte vi opp med å sette kontrollboksen til FPS. Noe annet ble metallisk og underlig.
TEST: Sennheiser G4ME Zero - Lukket lydnytelse
Da vi skulle høre gjennom testlåtene våre svippet vi innom alle de fire lydmodusene, og igjen falt vi ned på FPS. De andre gjorde musikken utålelig. Det var på ingen måte optimalt med FPS-lyden heller, men i alle fall bedre enn med de andre valgene. Spesielt merket vi det i basstunge låter, hvor vokalen ble kvalt så fort bassen tok av, og så spratt tilbake når bassen roet seg. Underlig.
Fin-fint koblet til et skikkelig lydkort
Vi klarte ikke helt å forstå at hodesettet skulle være såpass dårlig til musikk, så vi valgte å koble det fra kontrollboksen og inn i vårt Sound Blaster zXr-lydkort.
Og jommen ble det ikke mye bedre. Koblet til et godt lydkort låt Strix-hodesettet overraskende bra. Ikke på nivå med for eksempel Sennheisers G4ME-hodetelefoner, men bedre enn mye annet vi har testet i omtrent samme prisklasse.
Problemet vi hadde med lyden i annet enn spill var altså relatert til kontrollboksen, ikke selve hodesettet. Har du planer om å bruke det til annet enn spill kan det dermed kanskje være lurt å se på et av de andre Strix-alternativene, som leveres uten kontrollboksen og koster noen hundrelapper mindre.
En ting som imidlertid kan være lurt å merke seg er at Strix-hodesettet, til tross for at det er behagelig, er ganske tett. Det er jo bra i mange sammenhenger, men her er det kombinert med kunstskinn som blir i overkant klamt når det er varmt. Det kan være noe å tenke på nå, sånn rett før sommeren.
Asus Strix DSP er en tydelig forbedring fra vi testet Asus Cerberus. Det skulle for så vidt bare mangle, gitt at det skiller rundt 800 kroner i pris. Prisforskjellen til tross virker det som om Asus har tenkt litt mer og jobbet litt hardere med Strix DSP.
Byggekvaliteten virker meget god, og mange vil nok like den nye, barske designen. Den er nok litt i overkant for vår del, selv om vi synes det var morsomt at hodesettet ligner på en ugle når det er pakket sammen. Komforten er også god. I alle fall så lenge du ikke har det for varmt ved pc-en. Da kan det nemlig bli en anelse klamt rundt ørene.
Vår opplevelse med Strix DSP er på mange måter litt todelt. Koblet til kontrollboksen fungerer hodesettet ypperlig til de fleste spill, med detaljert og ganske heftig lydbilde. Til musikk fungerer det på sin side ganske dårlig. Koblet til et skikkelig lydkort fungerer det imidlertid bra også til musikk.
Selve hodesettet er altså godt gjennomført, men så har Asus altså glemt at en musikkmodus kanskje også hadde vært på sin plass på kontrollboksen.
Sett opp mot prisen får du her et godt spillhodesett. Dessverre for Asus er det andre som også leverer omtrent tilsvarende gode spillhodesett i omtrent samme prisklasse, som også duger bra til musikk. Hvilke kan du lese i vår samlesak om spillehodesett.