(PressFire.no): Activision Blizzard har noen sikre pengegruver i spill som «Call of Duty», «World of WarCraft» og «Diablo III», men som de fleste andre store studio må de tenke langsiktig.
Bransjens skifte fra fysisk til digitalt salg har skapt et annet marked, hvor de mest tilpasningsdyktige har store penger å hente - noe Activision selv har bevist med å selge nedlastbart innhold for flere milliarder kroner.
Nå vil de ned i lommene våre også, idet de stifter et nytt mobilspillstudio i Leeds. Utvikleren skal sysselsette over 40 mennesker, melder Games Industry
Under oppstartsfasen henter de hjelp fra Martyn Brown, den tidligere sjefen for «Worms»-studioet Team 17. De har også ansatt den tidligere lederen av Rockstar Lincoln, som har ansvar for testing av alle Rockstar-spill, og stifteren av Rockstar London.
Sistnevnte lagde håndholdtversjonene av «Manhunt 2» og «Midnight Club: L.A. Remix», samt at de bidro på det rykende ferske storspillet «Max Payne 3».
Etableringen falt i smak hos sjefen for den britiske utviklerforeningen TIGA, som mener at det er et viktig trekk for den vaklende britiske spillindustrien.
- Dette er en strålende dag for den britiske spillbransjen, for mennesker som vil jobbe innen den høyteknologiske industrien vår og for den britiske økonomien. Vi er tilbake, jubler Richard Wilson, ifølge Games Industry.
Satsingen kan bli et friskt pust for Activision, som for øyeblikket er i hissige rettstvister med tidligere ansatte. Blant annet etter beskyldninger om å ha spionert på dem.
Dette er for øvrig ikke første gang storselskapet prøver seg på mobilspill. Fra før av har de blant annet sluppet en utgave av «Call of Duty: Black Ops» som passer i lomma.
Hvilket Activision-spill kunne du tenkt deg å se i håndholdt form?