(PressFire.no): I dag er det ti år siden at Microsoft entret konsollplattformmarkedet med sitt første bidrag.
Xbox var født og både Sony og Nintendo hadde fått en ny konkurrent, samtidig som Sega nylig hadde kastet inn håndkleet.
Selve konsollen var nærmest som en pc i et konsollkabinett, noe som gjorde utvikling lettere for de som hadde erfaring fra pc-utvikling. Faktisk ble konsollen kalt Xbox fordi den tok utgangspunkt grafikksystemet DirectX.
15. november 2001 kom den nye konsollen endelig i butikkene i USA sammen med «Halo: Combat Evolved», «Oddworld: Munch’s Oddysee», «Dead or Alive 3» og «Tony Hawk’s Pro Skater 2X».
Europalanseringen skjedde fire måneder etter.
Det skulle imidlertid vise seg å være vanskelig for Microsoft å sikre seg eksklusive titler i et PlayStation 2-orientert marked. Året etter valgte Microsoft derfor å kjøpe den britiske spillutvikleren Rare fra Nintendo for 375 millioner dollar.
Studioet hadde stått kritikervinnere som «GoldenEye», Donkey Kong Country» og «Banjo-Kazooie» for Nintendo.
Det var likevel ikke Rare som satte sitt største preg på Xbox-konsollen, men den fant likevel sin plass i markedet. «Halo» klarte imidlertid for alvor å bringe den pc-orienterte FPS-sjangeren over til konsoll og ble samtidig plattformdefinerende for Xbox.
Og mens de japanske rollespillene herjet på PlayStation 2, klarte Microsoft blant annet å sikre seg BioWare-spill som «Star Wars: The Old Republic» og «Jade Empire».
Om man skal plukke ut én ting som var Xbox’ kronjuvel, må det være onlineløsningen. For selv om Xbox ikke var den første konsollen som tilbød onlinespilling, var LIVE-tjenesten milevis foran konkurrentene når det kom til brukervennlighet og implementering i spill.
Dessverre ble piratkopiering et stort problem på konsollen, samtidig som maskinen ble en yndet elskling for de som ville bygge den om til en mediespiller.
Den anerkjente, og svært populære, mediesenterløsningen XBMC (Xbox Media Center) begynte sitt liv på plattformen.
Med totalt rundt 24 millioner solgte konsoller var konkurransen mot forrige generasjons markedsleder, PlayStation 2 (150 millioner), langt fra innen rekkevidde. Men Microsoft klarte faktisk å hårfint å slå Nintendos Gamecube, som til slutt endte på nesten 22 millioner solgte konsoller.
Denne generasjonen er det meste snudd på hodet – Nintendo har solgt flest konsoller, mens Xbox 360 og PlayStation 3 nå nærmest ligger likt. Men én ting er sikkert – det er ingen tvil om at Microsoft er med i konsollkrigen.