(PressFire.no): Da Microsoft i forrige uke avduket sin nye konsollsatsing, Xbox One, kom det frem at Microsoft ikke har tenkt til å gi indiespill-utviklere muligheten til å gi ut spillene sine selv på plattformen.
Dette står i kontrast til Sonys PlayStation 4 og til en viss grad Nintendos Wii U, som tilrettelegger sine konsoller for at det skal bli lettere å gi ut spill uten utgiver på sine plattformer.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg – utviklere fra hele verden har uttrykt skuffelse.
- Det aller tristeste med Xbox One-avsløringen i forrige uke, er at nettopp Microsoft, med Xbox Live, sto for den moderne revolusjonen innen indiespill på konsoller, fortalte Funcom-veteranen og nå indieutvikler, Ragnar Tørnquist, til PressFire.
Men nå kan det se ut som situasjonen har flere fasetter – i et ikke tidligere publisert intervju med Kotaku fortalte Xbox-sjefen Don Mattrick i forrige uke at de aktivt vil støtte indieutviklere.
- Vi kommer til å ha et program for indieutviklere. Vi kommer til å sponse det. Vi kommer til å gi folk verktøy, skal han ha sagt.
- Dette er noe vi, og jeg, mener er viktig. Det er sånn jeg startet i bransjen. Selvfølgelig lager vi ikke en box som ikke støtter det
Videre bruker han «Minecraft» som med seks millioner solgt på Xbox 360 er et eksempel på hvordan indieutviklere har hatt stor suksess på Xbox-plattformen.
Dessverre avslørte ikke Mattrick mer informasjon om hva støtten innebærer, men det er forventet at Microsoft deler mer informasjon under årets E3 i Los Angeles om to uker.
Microsoft er først ute av de store og holder sin E3-brief klokka 18:30, norsk tid, mandag 10. juni.
Intervjuet Kotaku nå refererer til ble gjort rett etter pressekonferansen til Microsoft i forrige uke. Det er usikkert hvorfor de har ventet så lenge med å publisere denne informasjonen. Bloggen har selv, i mellomtiden, hatt flere artikler om den manglende indiestøtten på konsollen.