Vraker «Need for Speed Rivals» til Nintendo-konsollene

- Det forrige solgte ikke særlig godt til Wii U.

21. oktober 2013 12:28

(PressFire.no): Det nystartede EA-studioet Ghost i Göteborg står bak det neste «Need for Speed».

De har fått forsterkninger fra Criterion Games, britene som har skrudd sammen de seneste tilskuddene til denne serien.

Det forrige, «Need for Speed: Most Wanted», kom etter hvert også til Nintendos Wii U. Men det skjer ikke med årets tilskudd til bilspillserien, «Rivals». Heller ikke PlayStation Vita får dette racingspill.

En av «Need for Speed»-sjefene har nylig fortalt hva som er bakgrunnen til det.

- Gjorde mye ekstraarbeid

- Helt ærlig, dette er ikke noe jeg liker å snakke så mye om i detalj, forteller spillregissøren Craig Sullivan.

- Vi gjorde mye ekstraarbeid med Wii U-versjonen, og hadde mange mennesker som jobbet med den.

Det solgte ikke særlig godt, sett i forhold til Wii U-markedet, innrømmer Sullivan i et intervju med The Sixth Axis.

Fokuserer på PS4 og Xbox One

Craig Sullivan uttaler at han også er skuffa over «Most Wanted»-salget til Vita – ikke bare over mottakelsen på Wii U.

Jeg hadde virkelig likt [at det solgte bedre], for vi la ned så mye arbeid. Jeg hadde elsket om det ble større enn det ble, og det samme gjelder Vita-versjonen, sier Sullivan.

Innsatsen fra Ghost Games har vært rettet mot de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One, i tillegg til dagens plattformer. «Need for Speed: Rivals» er et av flere storspill denne høsten som kommer ut tilnærmet likt på to generasjoner konsoller. Akkurat som «Call of Duty: Ghosts», «Assassin’s Creed IV: Black Flag» og «Battlefield 4», for eksempel.

- «Rivals» kommer på ny maskinvare, og du er nødt til å finne ut av hvor du skal fokusere innsatsen. De 200 menneskene som jobber med dette spillet har begrenset kapasitet til å lage et visst antall versjoner av spillet, så vi var nødt til å velge retningen der vi tror det største publikummet vil være – og det er hva vi har gjort, sier Sullivan.

- Wii U føles som en offline-opplevelse

«Need for Speed Rivals» legger vekt på en grenseløs bytte mellom en- og flerspilleropplevelser.

Du kan også veksle på å bygge en karriere som enten politi eller råkjører.

Det er flere likhetstrekk med det vi fikk servert i «Need for Speed: Hot Pursuit» (2010) og «Need for Speed: Most Wanted» (2012) - for fingeravtrykkene til Criterion er solid plantet også på «Rivals».

Det innebærer blant annet at sammenlignings- og statistikkverktøyet Autolog videreføres.

EA har tidligere uttalt seg kritisk til Wii U-maskinen. Det innebærer at det ikke har kommet særlig mange spill fra denne kanten til Nintendos stuekonsoll.

En av toppene i selskapet, Peter Moore (bildet), uttalte i sommer at Wii U i hans øyne er «en boks som er ute av kontakt med EAs framtid». Spesielt mangelen på en ambisiøs plan for internett og nettverkstjenester bekymrer Moore.

Mangelen på nettengasjement er urovekkende, for det er så sentralt i hva vi holder på med. De er så små at det knapt er verdt å drive serverne, sa Moore i et intervju med Gamesindustry i juli.

- Wii U føles som en offline-opplevelse akkurat nå, fortalte EA-toppen videre.

«Need for Speed Rivals» lanseres til pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 og Xbox One. Spillet kommer først til dagens maskiner den 19. November, og til PS4 på konsollanseringen den 29. november. (Xbox One må vi i Norge som kjent vente med til neste år).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3