SANTA MONICA (PressFire.no): Kontoret til Mark Lamia, sjefen i Treyarch, er nesten litt for ryddig til at jeg tror at noen jobber der.
Onde tunger i gangene vil ha det til at dette er så ryddig som det noensinne har vært. Det er tydeligvis ikke ofte de har nysgjerrige nordmenn på besøk i den gården.
Metervis med hyller er fylt til randen av spillfigurer og forseglede spesialutgaver av spill Treyarch har jobbet på – alt fra «Kung Fu Panda» og «Commander Keen» til «Call of Duty» og «Quake». Takkebrev fra Activision skimtes, sikkert fra økonomiavdelingen.
Når det kommer til nyere utgivelser er det for det meste «Call of Duty», dog.
For Treyarch har ikke bare produsert fire spill i serien selv, men også stått for portingen av Infinity Wards «Modern Warfare»-underserie til Wii (med unntak av «Modern Warfare 2»). Da føler jeg det første spørsmålet nesten stiller seg selv.
- Blir dere ikke lei av «Call of Duty»?
- Hehe, nei. Så lenge vi får lov til å gjøre det vi vil med serien, så går vi aldri lei.
Deres siste spill er selvfølgelig «Call of Duty: Black Ops II». Spillet har tatt en langt mer ambisiøs tilnærming til historiefortellingen enn det vi er vant til med fra serien tidligere, med flere forskjellige slutter, en historie som forandrer seg etter hvor flink du er, en fremtidssetting med fokus på fjernstyrte kjøretøy og et par knipper nye moduser som blander sjangre.
LES MER: Her er alt vi vet om «Call of Duty: Black Ops II»
- Dere lover mye når dere snakker om en såkalt branching storyline. Hva legger dere i det? Hvilke forskjellige opplevelser får spillerne når de spiller gjennom spillet?
- Det er to forskjellige måter spillet kan ta forskjellige retninger på. Det er spillmekaniske valg du kan ta for å påvirke figurene i spillet direkte, også er det forandringer som skjer i historiedelen avhengig av andre faktorer.
- Under selve spillingen vil du finne deg selv i situasjoner der du må ta et valg. Vi kommer ikke til å skrive det i klartekst at «Her er valg A» og «Her er valg B», men det vil bli gjort på en litt mer »Call of Duty»-måte der det bakes inn i opplevelsen. Du er midt oppi en intens situasjon og spillet vil fortsette uansett hva du velger.
- Men du kan ikke velge feil? Det er ikke en «You chose …poorly», og en Game Over-skjerm i vente?
- Nope. Det er ditt valg, og det som skjer vil være basert på valget ditt.
- Så hvis du vil være en ond jævel, så…
- Vi skal ikke si hva som er rett eller galt. Det er ditt valg i den situasjonen. Det er slik du vil spille det, og da skal vi ikke legge oss opp i det.
- Også har du det som skjer i historiestrukturen, noe vi aldri før har hatt. Jeg snakker om «Strike Force»-oppdragene (der du kontrollerer styrker i den amerikanske hæren i en slags strategimodus sett ovenfra, journ. anm.). Du vil mellom oppdragene dine i historien få beskjed om konflikter som skjer rundt om i verden, også kan du velge om du vil sette sammen et team for å gå inn aktivt.
- I disse «Strike Force»-oppdragene kan du selv velge hvordan du vil spille. Du kan gå inn og kjøre gjennom hele som en soldat med et gevær, eller du kan spille hele greia fra kommandørrollen.
- Så om du velger å ta for deg et av disse oppdragene, så har du et begrenset antall tropper og utstyr å sende inn for å vinne?
- Ja, det er fastsatt for hvert oppdrag, men du kan selv velge om du vil kontrollere de forskjellige tingene eller soldatene selv. Du kan hoppe mellom soldater og kjøretøy.
- Når du først har valgt å kjøre på med et oppdrag må du fullføre det, dog. Du kan faktisk feile, og spillet vil notere at du har tapt og forandre historien til å reflektere dette. Du kan gå tilbake og prøve igjen, men du må ikke. Du kan også velge å drite helt i dem, og spillet vil fortelle deg hvordan det hele gikk senere.
Noe kryptisk har vi tidligere på dagen fått vite at hele greia med «Strike Force»-modusen vil tegnes inn på et verdenskart der forskjellige soner fargekodes etter hvem som kontrollerer det.
Det ser derimot ut til at den nye modusen holder seg enkeltspillerdelen og ikke vil være der i multiplayer. Litt synd i grunn.
- Nei, det er bare for historiebiten. Folk elsker de forhåndsregisserte delene som får de til å si «Wow!», men de liker også åpne verdener der de kan styre løpet litt selv. Dette blir en flott måte å få i både pose og sekk på.
Treyarch var ikke så villige til å diskutere så mange aspekter ved multiplayeren i denne omgangen, men noen av de små dryppene vi fikk var at den veldig populære «Zombies»-modusen igjen er tilbake.
- Hva er greia med å ha åtte spillere i «Zombies»-modusen denne gangen? Føler du det er nødvendig?
- Det er vel ikke så nødvendig, men det er så mange som har det moro i «Zombies», og jeg føler det blir kult å åpne opp den opplevelsen for flere spillere. Det kommer nye coop-moduser i tillegg til den vanlige som de spiller den dag i dag.
- Vi pusher både den tekniske og den kreative fronten med masse awesome stuff for fansen.
«Call of Duty ELITE» er Activisions mate å holde styr på alt som skjer online.
Det er en betaltjeneste som på en måte fungerer som et eget program som genererer statistikk til alt du gjør i spillet, samtidig som brukerne får kartpakker tidligere og egne videoshow skrudd til rundt «Call of Duty»-serien.
En gratisversjon lar spillerne bruke en rekke sosiale funksjoner, som å dele ting du har gjort i spillet.
Lamia blir litt ukomfortabel når jeg spør hvordan de tenker å utnytte dette til å bli noe mer enn det det er i dag. Mange føler kanskje at det ikke er verd pengene, og bare en liten del av spillerne betaler faktisk for tjenesten.
- Det er et godt spørsmål. Det vil ikke bli det samme som tidligere. Jeg kan ikke snakke så mye om det egentlig… Men John her kan holde meg i selen, så skal jeg prøve, for jeg har lyst til å fortelle deg litt om det.
John er PR-representanten til Activision, en mann som lurer i skyggene og passer på at vi ikke skal lure for mye info ut av de vi snakker med. Slike PR-folk er som regel til stede ved intervjuer, en evig torn i siden for spilljournalister verden over. Han humrer når jeg snur meg og hysjer på ham.
Lamia fortsetter.
- «ELITE» er som du sikkert allerede vet en ganske integrert ting i «Black Ops» allerede. Vi kjørte for eksempel betatestingen der. Vi mener «ELITE» vil være en flott opplevelse dersom det kan innføres sømløst inn i spillingen. Vi vil prøve å gjøre det så enkelt som mulig å dra nytte av funksjonene som legges til rette gjennom «ELITE».
- Og «ELITE» vil bli brukt mer mot esport-aspektet av spillet, så vidt jeg vet?
- Esport er en veldig viktig trend innen spilling, og vi følger nøye med der. Spillerne liker å konkurrere, og det er veldig mange som også liker å se på. Vi følger med på begge de gruppene, vi lytter til hva de har å si, og vi prøver å jobbe veldig hardt med å gjøre det de vil.
- Lanseringsdatoen (13. november) er sånn cirka rundt lanseringen til Wii U, er det ikke?
- Hehe, det er det. Det er det jeg hører fra ryktebørsen.
- Men den modusen der du styrer troppene sett ovenfra, på Wii U-kontrolleren. Det ser litt innlysende ut at det vil funke bra sammen?
- Hehe, har du kanskje lyst på en jobb innen spilldesign?
- Jeg står over, men er det en Wii U-versjon på vei?
- Ah, vel. Vi kommer til å snakke om de andre plattformene (360, PS3, PC) denne gangen. Men dette kan jeg si: Treyarch har en lang tradisjon når det kommer til å jobbe på Nintendo-konsollene. En lang tradisjon. Vi har massevis av erfaring fra å jobbe på deres plattformer, så ja – vi liker å jobbe med dem.
I etterkant av intervjuet har vi funnet ut at spillet også vil komme til Wii. På det offisielle forumet til spillet har det dukket opp en egen seksjon der Wii-versjonen kan diskuteres, men fortsatt er det offisielt tyst om en versjon til Nintendos nyeste konsoll.
Svarene over kan tyde på at det likevel kommer.
- Til slutt: En av de kuleste tingene jeg visste om i «Black Ops» var den dataterminalen du kunne komme deg til…
- Haha, ja den er vi stolte av.
- Får vi noe lignende fra den «Pip-boy»-saken (en dataskjerm) du har på armen i dette spillet?
- Vel, vi har ikke avslørt noe om det enda, men du vet – det ligger litt i DNAet vårt her hos Treyarch å inkludere mange slike morsomme easter eggs i spillene våre. Svaret mitt må bli at vi liker å ha det moro med den delen av spillutviklingen og vi liker å kunne belønne spillere som liker å utforske spillene!
«Call of Duty: Black Ops II» kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC den 13. november i år. En Wii-versjon er også under utvikling, men det er uvisst om den kommer samtidig.