LONDON (PressFire.no): Jeg innrømmer det gjerne, en multiplayerdel til «Mass Effect» er ikke noe jeg har ligget våken om natta og fantasert om. Jeg tror ikke det er noe noen egentlig hadde brydd seg nevneverdig om dersom det ikke hadde vært en mulighet i «Mass Effect 3».
Men her satt jeg plutselig i London sammen med et par journalister, samt Andrew Wong fra EA, og skulle spille nettopp det. Ja, hvorfor ikke?
- Men hvorfor nå? Hva er det med dette tredje spillet som gjør at dere velger å komme med multiplayer nå?, spør vi Wong før vi starter.
- Vel, det første spillet fortalte en ganske personlig historie om Shepard. Det andre handlet om å samle sammen forskjellige individer, mens i «Mass Effect 3» samler du hele hærer. Da passet det med litt mer kriging, noe multiplayer gir oss.
Med headset på hodet og kontroller i hånda kjørte vi i gang. Her kan du ikke være Commander Shepard, men du kan velge mellom de fleste snille rasene spillserien har å by på.
- Det er elleve runder til sammen, vi har i løpet av to dager her greid å komme oss til runde 10!, bjeffer Wong ut.
It’s ON!
Modusen støtter fire spillere samtidig i det BioWare kaller Galaxy at War (navnet kan forandre seg). Dette er den eneste modusen du kan spille sammen med noen. Vi løper rundt på et ganske lite brett og knerter fiender uten store problemer. Én bølge, to bølger, fem bølger. Fiendene blir stadig flere og større. Noen har skjold, andre løper utrolig kjapt.
På bølge fem skifter reglene litt. Nå må vi løpe rundt til spesielle dataposter som må aktiveres for at neste bølge skal kunne begynne. Samtidig har en enorm fiendetype bestemt seg for å dukke opp.
En av disse gigantiske fiendene fant plutselig veien mot meg. De kalles ATLAS-er, og er noen svære mech-droner som ikke bare tåler utrolig mye, men som også har et vanvittig arsenal. Det er bare med nød og neppe (og litt kreativ unnahopping) jeg kommer meg unna.
Laget greide etter hvert å aktivere alle de fire postene og kverke fiendene, men bare så vidt. Alle fire på laget må fyre løs sammen for å få kjempen ned. Wong roper over headsettet at bølge nummer elleve, den siste, har fire slike ATLAS-er samtidig!
I en runde kom det løpende forskjellige engineer-fiender, som satte opp turrets. Her var det om å gjøre å ta de av dage før maskineriet de bygde ble satt i gang, for de både skjøt hardt og lenge.
Fortsatt ikke noe problem for oss, og hadde det ikke vært for at jeg var på laget hadde det sikkert gått enda bedre.
For økten fikk en pinlig slutt i runde syv når jeg bestemte meg for å dø under en stige.
I sitt forsøk på å gjenopplive meg kom lagvennene mine rushende til, men ettersom knappen for å få meg tilbake er den samme som brukes til å klatre i stiger, ble det bare slik at de klatret over meg – og ble derfor et lett bytte for fiendene.
Jeg stakk et par skulende øyne i retning Wong, som ble mahognyfarget i fjeset. Knappeblemmen blir forhåpentligvis fikset kjapt. Med spillingen unnagjort kunne vi prate sammen - uten headsettet.
- Skaleres vanskelighetsgraden etter hvor mange som spiller eller ranken til spillerne?
- Nei, her er vanskelighetsgraden låst. Det betyr at du kan spille helt alene og greie det, men da er du god! Kanskje det kommer en achievement for akkurat det…
- Hva er det med denne evinnelige horde-modusen alle må ha med? Bare her på denne lille messa har jeg spilt fire spill som har det med (vi var på en liten EA-seanse i London for å teste forskjellige kommende EA-titler, journ. anm.).
- Var det ikke moro da?
- Jo, men hva gjør at «Mass Effect 3» skiller seg ut, liksom?
- Vi synes de forskjellige kreftene spillerne har, at du kan påvirke fiendene med andre ting enn bare våpen, er nok til å skille vår multiplayer fra andre spill.
PrestigeWong forteller videre at det vil være en form for sammenknytning mellom multiplayer-delen og enkeltspillerhistorien. Når du spiller deg gjennom flerspilleren går du opp i level gjennom å samle erfaringspoeng basert på hvor mange fiender du tar og bølger du overlever.
- Vi har ikke bestemt oss for hva maksimumsgrensen er enda, men når du når den kan du velge om du vil starte på nytt igjen, noe som gir deg fordeler i andre deler av spillet.
Litt som Prestige i «Call of Duty»-serien, altså, men her er vrien at du får en singleplayer-bonus om du velger å «bytte inn» erfaringspoengene dine. Det er ikke noe som påvirker historien beroliger Wong, men etter hvert som Shepard samler forskjellige hærer i galaksen til strid vil du få multiplayerfiguren din på lag i krigen mot Reapers-rasen – og røper dermed kanskje litt om hvordan gameplayet i enkeltspillerdelen vil være?
- Hva skjer med andre moduser, som Deathmatch?
- Vi føler ikke at det er nødvendig å ha med. Det er liksom de «snille» rasene mot de slemme, og vi vil at folk skal spille på lag for å sammen ta de slemme. Da passer det ikke med en deathmatch-modus hvor alle skyter alle, eller noen styrer bad guys-ene.
- Det flyter fint, grafikkmessig. Er 60 bilder i sekundet et mål dere bevisst jobber mot?
- Vi prøver å få det til, og oppgraderingen fra «Mass Effect 2» er kanskje ikke så stor, men det betyr at vi kan bruke tid på å optimalisere mer.
- Kanskje det bare er fordi jeg nettopp har spilt «Syndicate» at det føles så smooth?
- Håhå! Ikke si sånt for høyt, mann! Vi elsker «Syndicate», vi!
- Du vet det er sant.
- Vel, jeg... Hvordan likte du spillet?
- Moro saker, helt til jeg strøk med og du ikke hjalp meg!
Wong hoster frem noe om at stigen jeg døde under må forsvinne. Jeg prøver meg på et spørsmål om nestegenerasjonskonsollene, men blir stoppet før jeg egentlig får sagt noe som helst.
- Godt forsøk!
Denne Horde-modusen hvor du skal overleve bølger med fiender er velkjent, men det er sant at det føles litt annerledes med de forskjellige kreftene du kan bruke. Fordømt artig var det i hvert fall, og jeg ser ikke hvordan spillet er et fnugg verre fordi vi har muligheten til å spille flere sammen.
Når det er sagt er det nok singleplayeren jeg kommer til å spille først når jeg får hendene i fullversjonen av «Mass Effect 3».
«Mass Effect 3» kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC i mars 2012. Vi prøvde 360-versjonen.