– Verdens undergang kan være gøy

«Sunset Overdrive» har hanekam.

29. september 2014 20:23

LONDON (PressFire.no): Tenk deg at du får lyst til å sette en lighter i lunta som strekker seg inn i en hangar full av fyrverkeri.

Samtidig rister fingrene fra et sukkersjokk. Du lener deg tilbake for å se resultatet fargelegge himmelen, og hører Ramones i bakgrunnen.

Omtrent slik føles «Sunset Overdrive».

Elementer fra de klassiske «Tony Hawk»-spillene er blandet inn, der det handler om å bygge kombinasjoner og poengsanke. I «Sunset Overdrive» smasher du også zombier fulle av energidrikke, så det skvetter.

James Stevenson fra Insomniac Games innrømmer at idéene til «Sunset Overdrive» kom ut fra jobben med det mest gravalvorlige og mørke dette studioet har hatt fingrene sine i, sci-fi-krigsspillene «Resistance».

Les også: Vi spilte den første timen av «Sunset Overdrive».

Dommedagsstemning

– For en stund siden holdt vi på med «Resistance 3». Drew Murray og Marcus Smith, «Sunset»-regissørene, begynte å tenke. De skulle begge få barn på den tiden, samtidig som vi var fanget i denne apokalypsen med «Resistance».

Vi vasset rundt i og grublet på dommedag hele tida. Det er ekstra interessant å filosofere over hvordan folk klarer seg og overlever midt oppi noe slikt.

 Vi brukte så mye tid i denne grå verdenen og følte vi ikke hadde lyst til å gjøre det mer, forteller Stevenson til PressFire i et forsøk på å nøste tilbake hvor inspirasjonen til «Sunset Overdrive» stammer fra.

Han ramser opp «I Am Legend», og spesielt øyeblikket der Will Smith tar noen golfslag midt i apokalypsen. Det ble en slags ledestjerne for jobben videre, sier James Stevenson.

– Verdens undergang trenger ikke nødvendigvis være dyster. Det kan også være gøy.

– Hvordan bruker vi denne apokalypsen, eller deler fra den? Det var noe vi spurte oss selv om. Vi ville snu alt på hodet og heller fokusere på de morsomme elementene fra noe slikt.

Les også: Intervju med Insomniac-sjef Ted Price fra GamesCom.

One-linere og punkrock

Det er denne Will Smith-følelsen  helt alene i «I Am Legend» på hangarskipet, med golfkølla og nærmest uendelig med baller tilgjengelig – Insomniac omfavnet.

Vær den du vil være. Det er ingen regler i verdenen vår, understreker community-sjefen om stemningen de har lagd.

Omgivelsene har utvilsomt fått gjennomgå av «noe seriøs drit», som James Stevenson på poetisk vis kaller deres dommedag-vri.

Det er fargesprakende, med eksentriske bifigurer og en strøm av selvbevisste one-linere. Popkulturelle referanser står i kø og punkrocken durer i bakgrunnen.

Selv om Insomniac tidligere har snakket varmt om den store verdenen de har lagd  en som «kun har vært mulig å lage på nye Xbox One» (selvsagt)  er den biten i starten av spillet som PressFire fikk teste mest fokusert rundt «grinding», på skateboardmåten.

Dette er ikke nødvendigvis åpen oppdagelse og gjør-hva-du-vil-basert, selv om nettopp dét er et inntrykk du lett kan få.

Beveg deg fra gateplan og opp i høyspentmasta, dra på deg plenty komboer og sank poeng, lås opp nye egenskaper til våpnene – og plaff løs på monstrene som kverner rundt deg.

Slik var i hvert fall den lille timen av «Sunset Overdrive» vi har fått teste til nå.

spill

Omfavner det å være

Insomniac er et spillstudio som ikke passer inn i en eller annen mal for hvordan slike driftes og jobber. Dette er et ganske stort California-studio, med cirka 200 ansatte, men er uavhengige og kan derfor hoppe mellom å lage Sony- og Microsoft-eksklusive spill som det passer dem.

«Sunset Overdrive» er deres første kun til Xbox. Ved neste korsvei venter enda mer «Ratchet & Clank», til PlayStation 4.

Insomniac er kjent for å bake kreative våpen inn i spillene sine, noe «Ratchet & Clank»-serien solid etablerte. De tøyser og dytter inn masse humor, bortsett fra i den dystre «Resistance»-serien.

«Det der henger jo ikke på greip! Men er det morsomt? Ja! Fint, da bruker vi det!», illustrerer Stevenson prosessen der de pakker på med innfall og vitser i spillene sine, gjerne lag på lag.

 Å bryte «den fjerde veggen» er noe annet vi hadde lyst til å gjøre, og i den sammenheng ble vi inspirert av «Scott Pilgrim». En film inspirert av tegneserien, som igjen var inspirert av spill. Vi tar på en måte hele konseptet tilbake!

– Det er gøy å være et spill. Hvorfor ikke omfavne det, bruke det til vår fordel? sier Stevenson.

Lappeteppe eller motreaksjon?

Litt mumling i korridorene under GamesCom, ved demo-stasjonene til «Sunset Overdrive» etter Microsofts pressekonferanse i Köln, handlet om dette lappeteppet av inspirasjonskilder og idéer.

Et par spilljournalister betraktet resultatet og spekulerte høyt:

Har Insomniac hatt to-tre forskjellige spillkonsepter liggende i skuffa – som plutselig fant sammen da Microsoft snakket med dem om å lage et nytt, fargerikt spill til å sparke i gang Xbox One?

Eller, er «Sunset Overdrive» en reaksjon på måten «Fuse», et annet Insomniac-spill, ble behandlet på?

Tok tid å finne moroa i «Fuse»

«Fuse», utgitt av Electronic Arts i fjor, endte opp som enda en grå, ganske generisk militærskyteopplevelse. De første skissene og demonstrasjonene varslet imidlertid om noe annet.

Da het spillet «Overstrike» og var langt mer tegneserieaktig, lettbeint og morsom i stilen.

 Er «Sunset Overdrive» motreaksjonen til hva som skjedde med «Fuse»?

Jeg vil ikke kalle det en reaksjon, for mye av jobben [i «Sunset»ble startet samtidig med at vi også jobbet med «Fuse». Det viktigste er at vi har lært å stole på oss selv. Vi trodde på visjonen til dette spillet og har hatt en partner i Microsoft som gjorde det samme, smisker han.

 Det er risikabelt, sammenlignet med andre spill ute på markedet. Men vi visste at vi kunne lage noe knallbra. Alle trodde på det. Begge parter fant samme frekvensen.

 Fant dere ikke den frekvensen med EA, når det gjelder «Fuse»?

 Vi hadde selv mye å si i den saken. Uten å dvele for mye over det som skjedde, men i situasjonen der «Overstrike» ble til «Fuse» … alle nye spillmerkenavn er vanskelig å takle. Det tok oss lengre tid å finne moroa i det spillet.

– Jeg er sikker på at vi kan se bakover og sette fingeren på ting vi kunne gjort annerledes. Mye av fokuset lå på å få spillmekanikkene til å fungere. Men jeg syns «Fuse» er et morsomt spill, det er en artig co-op-skyter – og jeg syns ikke det fikk skryten det fortjener.

Hinter om oppfølger

I slutten av en konsollsyklus stables gjerne oppfølgerne oppå hverandre, og titler med et tall i seg dominerer.

Nå, med starten av PlayStation 4- og Xbox One-tidsalderen, er trolig lekelysten større til å prøve noe nytt og begynne med blanke ark.

Jeg vil ikke snakke på Microsofts vegne, og hva de forsøker å få til med Xbox One, men jeg tror uansett at det hjelper oss at vi lager noe unikt. Noe du bare kan spille på Xbox One.

– Forhåpentligvis får vi sjansen til å lage mer «Sunset Overdrive», sier James Stevenson til PressFire.

«Sunset Overdrive» lanseres til Xbox One 31. oktober. PressFire kommer selvsagt tilbake med en anmeldelse av spillet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3