(PressFire.no): «Gears of War» har nok vært mest gjenkjennelig på hovedpersonen Marcus Fenix og resten av det røffe rollegalleriet fylt med svulmende muskler og bravado.
Skytespillserien har vært en stor suksess for Microsoft og Epic Games. En betydelig grunn til det kan være de macho hovedrollene, tror en av spillenes designere.
- Kan vi en dag se en kvinnelig hovedrolle i et «Gears of War»? spurte Official Xbox Magazine
- Det er helt klart interessant, men jeg vet ikke. Om du ser på hva som selger, er det vanskelig å rettferdiggjøre noe sånt, svarte grafisk sjef Chris Perna.
Epic Games-veteranen har hatt et viktig grep om serien siden den ble unnfanget, og er også sterkt involvert etter at «Bulletstorm»-studioet tok over jobben med «Gears of War: Judgment».
I intervjuet diskuterer de først kvinneroller i spill, blant annet hvordan de har funnet sin plass i det mannsdominerte og skitne universet til Gears-ene.
- Mange spill lager sexy, pene, stereotypiske kvinnefigurer. Det er rimelig klisjé nå. Du ser brystinnlegg, blondt hår og bukser og himler med øynene, ramser han.
De har forsøkt å være en direkte motvekt til det med sine rufsete kvinnetolkninger, som han kaller «butchere» - mer maskuline - enn sine kollegaer i bransjen ellers.
- Kvinnelige «Gears of War»-fans tar på seg kampopprustning og spankulerer rundt med massive våpen. Jeg tror de får et kick av det. Jeg får i hvert fall et kick av å se det, røper grafikeren videre.
Særlig figurer fra det tredje spillet i serien, som ifølge intervjuet var første gang man fikk styre en kvinnelig soldat direkte, skal være populære i det såkalte cosplay-miljøet, hvor man kler seg ut som figurer fra populærkultur.
- Jeg har hørt at de synes det er styrkende og føler seg bra når de spiller.
Kvinneroller i spill har lenge vært et hett tema. Sist sommer raste spillere over mangelen på kvinner i «Aliens: Colonial Marines» - som jo var basert på en filmserie med den ikoniske heltinnen Ellen Ripley.
Tidligere undersøkelser har hevdet at omtrent halvparten av alle videospillere i USA er kvinner. Til tross for det, er spillbare figurer oftere enn ikke menn.
Storutgiveren EA har for eksempel gjort det klart at de ikke legger til kvinnelige fotballspillere i «FIFA»-serien med det første.
På en annen side har det vært mye snakk om hvordan store pupper selger spill og at kvinnefigurer seksualiseres for å drive salg.
Under ser du vårt intervju med Rod Ferguson, som ledet utviklingen av «Gears of War: Judgment» for Epic Games til han dro i fjor. Spillet utgis eksklusivt til Xbox 360 den 22. mars.