(PressFire.no): Det har nesten vært en dissonans mellom Valve sine forventinger til «Artifact» helt siden annonseringen av «Dota 2»-kortspillet på The International 2017, hvor avdukingen fikk en noe lunken mottagelse.
Rett før lansering var det også mange som kritiserte spillet for å blant annet være grådig i forretningsmodellen og mangle vesentlige funksjoner, noe Valve egentlig ikke virket å ta til seg.
Og etter lanseringen har spillet også vært en spektakulær kalkun – spesielt med tanke på studioet bak.
Kurven for antall spillere har stort sett vært nedadgående siden lanseringen i november, med en bunnotering 27. mars som kun telte 97 spillere samtidig. Vanligvis ligger det rundt 200.
Hovedmannen bak spillet, «Magic: The Gathering»-kaperen Richard Garfield, fikk nylig også sparken da Valve nylig kuttet rundt 13 ansatte.
Valve har imidlertid vært ganske tyst om statusen rundt spillet – inntil nå.
I et innlegg forteller de nå at «Artifact» står for det største gapet mellom deres forventninger og hvordan spillet ble mottatt, men at det nå representerer en mulighet.
- Vi tror imidlertid ikke at spillerne misforstår spillet, eller at de spiller det feil.
- «Artifact» representerer nå en mulighet for oss til å forbedre håndverket og bruke den kunnskapen til å lage bedre spill.
Vanligvis pleier Valve å oppdatere spillene med mindre forbedringer og justeringer i ettertid av lanseringen, det blir det nå slutt på. De mener at det er noe fundamentalt og grunnleggende feil med spillet, noe som er grunnen til at de vil rive det opp med rota.
- Framover kommer vi til å fokusere på å forbedre større problemer, i stedet for å legge ut små oppdateringer.
Dette mener de kommer til å ta «betydelig med tid», men at de ser fram til å takle utfordringen.