(PressFire.no): På fredag skrev vi om Nintendo som kun lar Wii U-eiere handle og se innhold med 18-års aldersgrense mellom klokka 23.00 og 03.00.
Det er derfor kun mulig å kjøpe spill fra den digitale butikken med 18 års aldersmerking i et vindu på fire timer, sent på kvelden og midt på natta.
- Kjære kunde, vi vil gjerne informere om at Nintendo alltid har siktet mot å levere spillopplevelser som passer alle aldersgrupper, hvor vi undersøker alle relevante reguleringer når det kommer til tilgangen på innholdet i de forskjellige europeiske landene.
- Derfor har vi bestemt oss for å begrense tilgangen på innhold som kan være usømmelig for mindreårige (PEGI) til et tidsvindu mellom 23.00 og 03.00, heter det i tilbakemeldingen fra Nintendo.
Nå har Eurogamer fått en nærmere forklaring på hvorfor den japanske spillgiganten har så strenge regler. Det viser seg at de mener tysk lovverk skal gjelde for hele Europa -fordi Nintendos europeiske hovedkontor ligger i Tyskland.
- Lovverket for aldersmerking og restriksjoner varierer mellom en rekke Europeiske land. Siden Nintendos hovedkvarter i Europa er basert i Tyskland, vil Nintendo eShop forholde seg til tysk regulering for ungdom.
- Derfor vil dette gjelde alle de Europeiske markedene. I henhold til tysk lov, må innhold som er merket 18+ kun være tilgjengelig om natten, heter det i tilbakemeldingen Eurogamer fikk fra Nintendo.
I henhold til tysk lov må tilbydere av dataspill tilrettelegge for at innhold merket for personer over 16 og 18 år kan sperres ute fra mindreårige.
Tyskland har blant de strengeste reglene for vold i dataspill i hele Europa – mange spill må spesialtilpasses landet for å passere sensurorganet. Det er for eksempel nulltoleranse for Nazi-symboler i landet, og flere voldelige spill er ulovlige.
Seniorrådgiver i Medietilsynet, Thomas Haugan-Hepsø, forteller PressFire at Nintendos sensur er etisk problematisk i henhold til norske forhold:
- Nintendo har tatt en pragmatisk tilnærming, men i Norge er aldersmerkingen fra PEGI en anbefaling og ikke lovbestemt, forteller han.
Han forklarer at de jobber for at forbrukerne selv skal ta ansvarlige valg. Medietilsynet vil nå diskutere dette emnet og ta det opp med aldersmerkingsorganisasjonen PEGI.
Haugan-Hepsø påpeker også at det er store forskjeller i de europeiske landenes tilnærming til spill, og at det påvirker tiltakene for å beskytte mindreårige:
- Her i Norge ser vi på det som et moderne kulturuttrykk, mens det kan være helt annerledes i andre land, sier han.