(PressFire.no): Siden den nye konsollgenerasjonen startetm har det vært en tydelig maktkamp mellom de to gigantene Sony og Microsoft, som har sine respektive spillkonsoller.
Microsofts Xbox One selger riktignok godt, men ikke på langt nær så mye som Sonys PlayStation 4.
Nå innrømmer Xbox-sjefen Phil Spencer i et intervju under GeekWire Summit at han ikke tror hovedkonkurrenten kan taes igjen.
Tøff start
Xbox One hadde en litt kranglete begynnelse. Da konsollen først ble avslørt var fokuset mer på å bruke boksen som en slags alt-i-ett-hjemmemediapakke, og mye mindre fokus på det faktiske spillinneholdet.
Dette fikk de skarp kritikk for, noe de virker å ha tatt til seg.
– Under lanseringen var reaksjonene sterke fra den mest lojale fansen, de som har vår logo tatovert på armen, de var nesten i tårer og de følte seg ekskluderte, forteller Spencer.
Tidlige inntrykk
Selv om Xbox ordnet opp i en del upopulære bestemmelser før lansering av boksen, slik som den manglende muligheten til å spille brukte spill, mener Spencer at flere spillere nok sitter igjen med inntrykket fra den første perioden.
– Inntrykkene skapes tidlig. Kunder har fem sekunder på seg før de internaliserer merkevaren og informasjonen, så går de videre, mener han.
– De bruker ikke masse tid på å lese hva vi sier i etterhånd, forklarer Spencer, og forteller om hvordan han har forstått hvor viktig selve lanseringen var for fremtiden til produktet.
Ikke et mål å slå Sony
Sonys PlayStation 4 hadde på sin side en suksessfull lansering, og har seilet frem på verdensbasis. Xbox One har derimot fortsatt vært en stor suksess på hjemmebane i USA.
På spørsmål om Xbox kommer til å ta igjen den japanske giganten, er han usikker:
– Du vet, jeg vet faktisk ikke. Lengden på denne generasjonen... De har et stort forsprang og de har et godt produkt, sier han om motstanderen.
Men det er ikke å slå Sony i seg selv som er målet:
– Jeg tviler ikke på våre evner innen i selskapet, men jeg vil poengtere at vi ikke er motivert av å skulle slå Sony, vi er motivert av å skaffe så mange kunder som vi kan.
Alle foto: Scanpix. (Hovedbilde: Jae C. Hong, Ap/Scanpix).