Vi skrev nylig om de famøse salgtallene til det andre spillet i «Tony Hawk»-serien som tar i bruk plastikkbrettet.
I løpet av den første og viktige lanseringsuken, maktet «Tony Hawk: SHRED» bare å selge 3000 eksemplarer i USA - et resultat som analytikere valgte å kategorisere som ikke-eksisterende.
Det første Hawk-spillet som i fjor introduserte dette plast-skateboardet, kalt «RIDE», ble totalslaktet av anmelderne i utlandet og fikk aldri en utgivelse her i landet. Anmeldelsene har imidlertid vært mer positive til at det nye spillet frir til et yngre publikum, noe som visstnok er mer kledelig for konseptet.
Activision virker likevel å ta de svært lave salgstallene med ro, før de nå girer opp til en hektisk julesesong. Man forventer fra den kanten at «SHRED» fort kan vise seg å bli en julegave-slager.
- Jeg tror det er for tidlig å stenge regnskapet for «Tony Hawk: SHRED», fordi vi har markedsført det mot barn. Det er en flott presang og gavesesongen har akkurat begynt. Vi kommer til å kjøre full fres på det og markedsføre spillet gjennom hele høytiden, sier Activisions Eric Hirshberg til Industrygamers.com.
Hirshberg mener også at den nå 42 år gamle skateboardlegendens status er urokkelig.
- Tony Hawk har faktisk en relevans og appell hos folk. Han er et ikon og har en Michael Jordan-aktig stayerevne.
- Det betyr ikke at det ikke har kommet gode skatere som er både yngre og mer tidsaktuelle, men han er av Mount Rushmore-proporsjoner i den kategorien, så det er ikke problemet.
- Jeg tror vi må spørre alle de smarte spørsmålene og gjøre noen lure avgjørelser i forhold til innovasjon som er mer i samsvar med folks fantasi.
«Tony Hawk: SHRED» er tilgjengelig i norske butikker til Wii, PS3 og Xbox 360 og har veiledende pris på 799,- inkludert «skateboard».