(PressFire.no): En av grunnene til at vi ikke har fått flere massive onlinespill på Xbox 360, er Xbox Live-systemet.
Onlinetjenesten på Xbox-konsollene har satt kjepper i hjulet for både mikrotransaksjoner og oppdateringer. Resultatet har vært at flere MMO-prosjekter har blitt skrinlagt for Xbox 360.
I tillegg har det vært problematisk at flere spill og tjenester blir liggende bak betalingsveggen på konsollen – tilgang til flere tjenester krever nemlig såkalt Xbox Live Gold-abonnement, som i skrivende stund koster 41,58 kroner måneden.
Blant annet ligger strømmingstjenestene Netflix og Comoyo bak Xbox-betalingstjenesten, mens Netflix på konsollene PlayStation 3, Wii og Wii U ikke ligger bak en slik betalingsløsning.
«The Elder Scrolls Online» går for en tradisjonell forretningsmodell hvor du betaler for månedsabonnement, i et marked hvor onlinespill er på full vei mot gratisløsninger med mikrotransaksjoner.
Dette betyr at man må betale for to abonnement på både Xbox One- og PlayStation 4-versjonen av spillet. Utgiverne avslører nå at de er i forhandlinger med Microsoft om Xbox One-versjonen av spillet for å komme utenom Xbox Live-abonnementet.
- Når jeg spiller «Call of Duty» online, føler jeg ikke at jeg betaler mitt månedlige Xbox Live-abonnement for å spille «Call of Duty». Jeg betaler bare for at det er det jeg gjør, og uansett hva jeg spiller på et gitt tidspunkt drar nytte av det, forteller markedssjefen til Bethesda, Peter Hines til OXM.co.uk.
- Når det er sagt, vi er i snakk med Microsoft om dette og ser på om det finnes rom for å endre dette tankesettet, for folk som bare vil spille «The Elder Scrolls Online» og ikke vil betale for et Xbox Live Gold-abonnement, men bare for «The Elder Scrolls Online».
At man ender opp med å betale for to abonnement, gjelder ikke bare Xbox 360 og Xbox One. Med PlayStation 4 vil også Sony begynne å ta betalt for å spille onlinespill, i motsetning hvordan det har fungert på PlayStation 3.
Sony har imidlertid åpning for at enkelte tjenester og spill ikke havner bak abonnementsløsningen, hvor blant annet filmstrømmingstjenester og enkelte onlinespill ligger utenfor PlayStation Plus-abonnementet.
Sony har for eksempel gitt sitt eget spill, «DC Universe Online», tillatelse til å være utenfor abonnementet.
«The Elder Scrolls Online» slippes til pc, Xbox One og PlayStation 4 i 2014.