Syntes du «Battlefield 3» var en generisk skinnegang?

«BF4» blir mindre lineært og mer menneskelig, lover utvikleren.

29. juni 2013 15:21

(PressFire.no): «Battlefield»-spillene har alltid handlet om store, åpne kart, hvor en kan velge selv om en vil ligge gjemt på en åskam og plukke fiender med en sniper, dundre rett inn i leiren deres med en tank – eller kanskje flankere dem med et amfibieangrep.

At enspillerendelen i «Battlefield 3» var en helt lineær skinnegang kom derfor som en skuffelse for mange fans av serien.

Nå lover DICE-sjef Karl-Magnus Troedsson at de har lært leksa si i forkant av «Battlefield 4».

Denne gangen skal enspilleren bli langt mer åpen, og tillate spilleren å legge opp sin egen taktikk. Det lover han overfor det britiske PlayStation-magasinet.

Større kart, flere valg

- Vi vil bringe mye av det som kjennetegner flerspillerdelen, inn i enspilleropplevelsen, sier Troedsson.

Altså nevnte store kart, ulike kjøretøy, og muligheten til å velge spillestil.

 - Vi ønsker å gi spilleren muligheten til å ta valg. Vil de snike seg fram med en sniper og en lyddempet pistol, eller vil de sette seg i en jeep og få hele troppen til å skyte på alt som rører seg?

For å få resten av troppen til å oppføre seg, skal du kunne gi dem spesifikke kommandoer, som for eksempel å dekke deg mens du flankerer fienden.

Ikke minst skal kartene være langt mer omfattende, og med flust av kjøretøy, steder å gjemme seg – og selvfølgelig ting å ødelegge.

Samtidig lover Troedsson at historien skal være mer menneskelig. Han mener at det først og fremst er der, nemlig i å skildre dine kompanjonger nettopp som mennesker, at den nye Frostbite-teknologien skinner.

- Du kan komme mye nærmere inn på figurene. Det blir mye mer personlig. Det var noe vi ville utforske nærmere i «Battlefield 4», sier han.

Inspirasjon fra uventet hold

Da vi først fikk se «Battlefield 4» i mars, fortalte Patrick Söderlund at de har et mye større fokus på historien denne gangen.

- Vi har nok sakte men sikkert modnet litt. Lært å fortelle historier bedre, og kommet ganske langt i å skape figurer man bryr seg om på et annet vis, sa Söderlund til PressFire.no.

Målet er ikke å ape det erkefienden «Call of Duty» holder på med. De har snarere latt seg inspirere av noen helt andre spill.

- Inspirasjon er hentet fra «Journey» og «The Walking Dead». Ikke nødvendigvis de største og dyreste opplevelsene. Hva har de gjort? Hva kan vi lære av dem? Også har vi forsøkt å overføre det til våre egne planer, sa han.


«Battlefield 4» kommer til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 31. oktober. Spillet kommer også til PlayStation 4 og Xbox One.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3