Svensk spillindustri er kongen av Norden

1700 prosent større enn norsk spillbransje.

9. oktober 2013 12:22

(PressFire.no): Den svenske spillbransjen er i sterk vekst, det kommer frem av rapporten for regnskapsåret 2012.

Svenske spill omsatte for 3,7 milliarder svenske kroner, noe som er en økning på 60 prosent sammenlignet med monsteråret 2011. Dette er fordelt på 145 spillstudioer, som er en vekst på 24 prosent fra året før. 60 prosent av studioene tjener penger.

Dette er sannsynligvis også suverent sammenlignet med resten av de nordiske landene, selv om det ikke foreligger konkrete tall fra de andre landene ennå.

«»

Minecraft øverst på lista

På toppen av omsetninglisten i Sverige finner vi ikke uventet «Minecraft»-utviklerne i Mojang og Markus «Notch» Persson, som alene omsatte for imponerende 1,5 milliarder kroner.

Dette slår selv den finske «Angry Birds»-giganten Rovio.

Rovio har offentliggjort resultatene for 2012 og kan skryte av 152 millioner euro, eller rundt 1,2 milliarder norske kroner. Totalt omsatte Finland totalt for 250 millioner euro, eller 2 milliarder norske kroner.

På grunn av manglende rapporter fra de andre nordiske landene, sammenlignes det med tidligere år. Dansk spillbransje omsatte i 2011 for 58 millioner euro, mens Island for 50 millioner euro samme år.

Vi er dårligst i Norden

Norge havner på sisteplass med bare 25 millioner euro eller 200 millioner kroner, men tallmaterialet stammer fra 2010 (feil årstall i rapporten). Den gangen sto Funcom for femti prosent av all omsetning, selv om det var før lanseringen av «The Secret World» (2012). Arbeidet med en rapport for 2012 pågår i disse dager og skal være klar i løpet av desember.

Én milliard bak «Minecraft» finner vi «Battlefield»-studioet DICE, som omsatte for 535 millioner svenske kroner. Det på tross av at studioet kun ga ut utvidelser til «Battlefield 3» i 2012.

Mote- og stylingspillet for nettlesere, «Stardoll», sto for 204 millioner kroner. I september 2012 kunngjorde de at det på verdensbasis finnes 200 millioner spillere av «Stardoll».

Ikke overraskende har «Candy Crush Saga» også klart å karre seg inn på listen over de fem største aktørene i Sverige. Utvikleren King omsatte for 188 millioner svenske kroner i 2012.

Nesten 2000 arbeidsplasser

Paradox Interactive gjør det også bra med 144 millioner kroner i omsetning. Studioet slapp blant annet «Crusader Kings II» i 2012.

Veksten i omsetning betyr også flere arbeidsplasser. Sysselsettingen har økt med 30 prosent til 1967 utviklerstillinger i 2012.

Rapporten trekker også frem studioene bak mobilfarsotten «Quizkampen» og «LittleBigPlanet Vita».

Storspillene i kø

De imponerende tallene kommer likevel i et litt tørt spillår for Norden, mens storspillene fra Sverige neste år står i kø.

I tillegg er gigantene «Battlefield 4» og «Need For Speed: Rivals» rett rundt hjørnet - begge med svensk avsender.

På kalenderen for 2014 kan vi notere oss «Mad Max», «The Division», «Wolfenstein: The New Order» blant de svenske spillene. I tillegg jobber DICE med et nytt spill i «Star Wars: Battlefront»-serien og har «Mirror's Edge 2» som en mulig kandidat for 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3