(PressFire.no): Sega har besluttet å halvere spillstudioet sitt i Australia, hvor 37 utviklere mister jobben.
Ifølge Sega skjer dette som følge av at selskapet vil dreie fokuset over på digital distribusjon:
- Økningen innen digital distribusjon åpner en mulighet for å tilpasse studioet til det raskt voksende markedet i en tid da spillbransjen går igjennom en betydelig overgang, heter det i en offisiell uttalelse.
Sega forteller også at studioet har signert en ny avtale for flere produkter som fokuserer på digitale markedsplasser, og at dette gjør at de omstrukturerer studioet.
Studioet er snart aktuelle med det offisielle OL-spillet som får den rungende tittelen «London 2012: The Official Video Game of the Olympic Games», men stod også bak «Stormrise» og flere «Sonic»-titler. Ingenting tyder på at dette vil påvirke utgivelsen av OL-spillet.
Det australske studioet hørte opprinnelig til «Total War»-utvikleren The Creative Assembly, men ble døpt om til Sega Studios Australia etter at den japanske giganten kjøpte dem i 2005.
Dette føyer seg inn i rekken av australske studioer som har opplevd kutt eller nedleggelse de siste årene. Både Pandemic Studioet og Krome Studios har måttet stenge dørene.
I helgen kom også nyheten om at Electronic Arts kutter i sitt studio i Melbourn, Firemint Studio. Rundt ti personer skal ha mistet jobben. I fjor måtte «L.A. Noire»-studioet Team Bondi også stenge dørene rett etter at spillet, som var i utvikling i over syv år, kom seg ut dørene.
«London 2012: The Official Video Game of the Olympic Games» utvikles til Xbox 360 og PS3 og skal ha støtte for både Kinect og Move, men har ikke fått noen offisiell utgivelsesdato.
Et annet studio hos Sega utviklet også et eget OL-spill sammen med Nintendo kalt « Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games», som ble sluppet i november. Nintendo 3DS-versjonen slippes 10. februar.