(PressFire.no): Analyseselskapet Newzoo har i dag publisert sin årlige rapport på den globale e-sportindustrien, hvilket gir oss blodferske tall å kikke på.
E-sportbransjen er i bra vekst for tiden, og fjoråret så en oppgang på hele 32 prosent i total omsetning.
I 2018 ble det omsatt for 865 millioner dollar, eller 7,5 milliarder kroner, innenfor e-sport. Dette skal øke kraftig i årene som kommer, og bransjen spås å omsette for mer enn én milliard dollar for første gang i 2019.
Vi ser en fortsatt topptung fordeling av pengene i e-sportbransjen, der rundt 82 prosent av pengene er investeringer i medierettigheter, reklamer og sponsorpenger.
Innenfor seertall har e-sportene en stor andel av de totale seerskarene som kikker på spill:
Totalt var det 750 millioner mennesker som kikket på spillinnhold (altså alt mulig rart som hadde med spill å gjøre, ikke bare e-sport) på de forskjellige video-nettsidene i 2018.
Av disse så drøye 395 millioner mennesker på e-sport, hvorav 173 millioner av disse anses som entusiaster som ofte kikker på de forskjellige grenene. Dette er en økning på nesten 18 prosent siden 2017 – og det forventes å øke til over 450 millioner i år.
Det sagt – e-sport står for bare tolv prosent av tidsbruken når det kommer til live-innhold, kontra 88 prosent for direktesendt spillinnhold som ikke har noe med e-sport å gjøre, og denne fordelingen er forventet å bli enda skeivere de neste årene.
Dette tegner et slags bilde: E-sportene har store brukertall og hurtig vekst der, men de er fortsatt bare en svært liten del av den totale spillkaka. E-sport står foreløpig for bare litt over 0,6 prosent av omsetningen i bransjen.
En av utfordringene til bransjen pengemessig virker å være hvordan det skal kapitaliseres på de høye seertallene, som er spredt på et stort antall grener og arrangementer.
7,5 milliarder i omsetning på 400 millioner seere betyr at hver seer er verd knappe 19 kroner.
Generelt sett vil spillbransjen som helhet øke betraktelig mer enn e-sport de neste årene, og Newzoo mener den globale bransjen kan passere 200 milliarder dollar i 2025. Totalt spiller 2,35 milliarder mennesker dataspill aktivt på verdensbasis.
Likevel, e-sport er blitt en stor bransje i seg selv, og vil ifølge prognosene doble seg innen fire år.