(PressFire.no): Oppfølgeren til «StarFox» var opprinnelig planlagt for utgivelse på Super Nintendo sommeren i 1995, men ble stoppet av Miyamoto.
Ifølge programmerer på spillet, Dylan Cuthbert (nå Q-Games og PixelJunk-spillene), var spillet faktisk helt ferdig. Likevel tok Nintendo-sjefen en strategisk avgjørelse om å droppe utgielse.
Ville ikke måle krefter med PlayStation og Saturn
Problemet var ifølge Miyamoto 3D-grafikken i spillet, som ikke ville kunne måle krefter med den nye konsollen fra den nye konkurrenten på markedet – PlayStation.
Super Nintendo hadde flere spill med 3D-grafikk, men hadde lite å stille opp med hvis man sammenlignet med Sony sin nye konsoll.
Tanken var derfor å gjøre et «rent brudd» med 3D-spill på den aldrende konsollen for å gjøre et større smell med den overlegne Nintendo 64 – som skulle være rett rundt hjørnet.
Nintendo 64 ble imidlertid noe forsinket, og Cuthbert har ment i ettertid at spillet kunne vært på markedet halvannet år før den nye konsollen endelig var på markedet.
Cuthbert var naturligvis skuffet over at spillet aldri kom ut, men uttrykket forståelse for avgjørelsen i et intervju med Kotaku i 2011.
- Playstation og Saturn hadde kommet ut og var åpenbart overlegne SuperFX-brikken, sa han den gangen.
Lekket på nettet i uferdig form
I ettertid har spillet ikke bare fått et lite dryss av legende over seg, men også lekket.
En tidlig og uferdig såkalt alphaversjon lekket på nettet og har spredd seg til emulatorer over hele verden, som også har blitt fikset og pusset på av fans.
Cuthbert har imidlertid vært åpen om at han har en ferdig versjon av spillet, som han sikret seg under utviklingen av «Star Fox Command». Han har også avslørt at en ny utgivelse av «Star Fox 2» har vært låst i en juridisk tvist mellom konkursboet etter utvikleren Argonauts og Nintendo.
Dette har åpenbart nå løst seg, for spillet blir for første gang gitt ut sammen med den nye Super Nintendo Classic Mini i september. Det blir også første gang spillerne får spille det nå 22 år gamle spillet.
Tok Cuthbert på senga.
I et intervju med Gamesindustry.biz avslører han at den nye utgivelsen tok ham fullstendig på senga, og at han ikke visste noe om den.
- Det er en absolutt fantastisk følelse. Utrolig, faktisk. Kanskje en av de første i spillbransjen, sier han og mener det passer med trenden for nostalgi i bransjen.